2025 yılı Ocak ayı içinde Resmi Gazete’de ilan edilen mevzuat düzenlemelerinin sektörel yansıması.
İÇİNDEKİLER
- ENERJİ PİYASASINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
- PETROL PİYASASI
- ELEKTRİK PİYASASI
- YENİLENEBİLİR ENERJİ
- ATAMA VE GÖREVLENDİRMELER
- ÇEVRE, ÇALIŞMA, SOSYAL GÜVENLİK VE SİGORTA MEVZUATINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
- GÜMRÜK, TİCARET, YATIRIM, İMAR VE İTHALAT MEVZUATINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
- VERGİ MEVZUATI VE KAMU ALACAKLARINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
ENERJİ PİYASASINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
PETROL PİYASASI
POTAS AKDENİZ AKARYAKIT DAĞITIM ANONİM ŞİRKETİ’NİN ANTALYA HAVA İKMAL TESİSİNE İLİŞKİN DEPOLAMA TARİFESİ TADİL EDİLEREK ONAYLANDI.
- Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu’nun 16.01.2025 Tarihli ve 13212 Sayılı Kararı 18 Ocak 2025 tarihinde 32786 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre;
- Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) 13212 numaralı kararı ile Potas Akdeniz Akaryakıt Dağıtım Anonim Şirketi’nin Antalya Hava İkmal Tesisine ilişkin depolama tarifesi tadil edilerek onaylandı.
- İşbu kararın kapsamında havacılık yakıt türleri yer almakta olup teslim etme işlemlerinin iş günleri ve mesai saatleri içerisinde gerçekleştirileceği düzenlenmekle birlikte, haftalık olarak her haftanın son iş günü fatura edileceği belirlendi. İlaveten depolama bedeli metreküp başına 3,89 Türk lirası olarak belirlenirken, teslim alma ve teslim etme hizmet bedeli metreküp başına 536,23 Türk lirası olarak düzenlendi.
ELEKTRİK PİYASASI
ENERJİ PİYASASI DÜZENLEME KURULU KARARLARI İLE BİRTAKIM DEĞİŞİKLİKLER YAPILDI.
- Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunun 23/01/2025 Tarihli ve 13232, 13234, 13236 ve 13242 Sayılı Kararları 24 Ocak 2025 tarihinde 32792 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre;
- EPDK’nın 13232 sayılı kararı ile 2025 yılı ulusal doğal gaz tüketim tahmininin 53.290.468.908 Sm³ olarak belirlenmesine karar verildi.
- EPDK’nın 13234 sayılı kararı ile Marmara Depoculuk Hizmetleri Anonim Şirketi’nin Tekirdağ Depolama Tesisine ilişkin depolama tarifesi tadil edilerek onaylandı.
- EPDK’nın 13236 sayılı kararı ile EPDK’nın 09.03.2017 tarihli ve 6960-2 sayılı kararında değişiklik yapıldı. Buna göre; Dağıtım Lisansı Sahibi Tüzel Kişiler ve Görevli Tedarik Şirketlerinin Tarife Uygulamalarına İlişkin Usul ve Esaslar ve ulusal tarife kurul kararları ile belirlenen lisanssız üretici tek terimli dağıtım bedellerinin uygulanmasına ilişkin düzenlemenin kapsamına organize sanayi bölgelerine (OSB) ek olarak endüstri bölgeleri ve özel endüstri bölgeleri (EB) dahil edildi. İlaveten, emreamade kapasite aşım bedeline ilişkin düzenleme kapsamına da OSB’lere ek olarak EB’ler dahil edildi.
- EPDK’nın 13242 sayılı kararı ile EPDK’nın 07.11.2024 tarihli ve 12989 sayılı kararı değiştirildi. Buna göre; tüketim miktarı 100 milyon kWh/yıl olarak belirlenen “köy tüzel kişiliğine ait içme suyu temini ve dağıtımı amaçlı kullanılan tesisler” ibaresi “köylerde içme suyu temini ve dağıtımı amaçlı kullanılan tesisler” olarak değiştirildi.
DENGELEME GÜÇ PİYASASINA İLİŞKİN USUL VE ESASLARDA DEĞİŞİKLİKLER YAPILDI.
- Elektrik Piyasası Dengeleme ve Uzlaştırma Yönetmeliği’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, içerdiği düzenlemeler için detaylarına aşağıda yer verildiği üzere farklı yürürlük tarihleri öngörülmek suretiyle, 21 Ocak 2025 tarihinde 32789 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre;
- Serbest tüketicilere ilişkin uzlaştırmaya esas veriş-çekiş birimlerine ait tedarikçi değiştirme sürecine ilişkin hükmünün 01.06.2025 tarihinde, tedarik sürecinin TEİAŞ sistemlerinden kaynaklı olarak tamamlanmaması ve enerji dengesizliğine ilişkin olarak bir fatura dönemi için tahakkuk ettirilecek borç veya alacak tutarına ilişkin formülün 01.01.2027 tarihinde diğer maddelerinin ise yayımı tarihinde yürürlüğe girmesi öngörüldü.
- Dengeleme birimlerinin, bağımsız olarak yük alıp verebilen ve ilgili mevzuat gereği sayaçlarla ölçülebilen üretim, tüketim veya elektrik depolama tesislerinden oluşacağı; bunlar arasında lisanslı üretim tesisleri ve üniteleri, Sistem İşletmecisi tarafından talimatlarla tüketimi değiştirilebilen veya devreden çıkarılabilen tüketim tesisleri ve elektriksel kurulu gücü en az 10 MW olan müstakil elektrik depolama tesislerinin yer alacağı düzenlendi.
- Serbest tüketicilere ilişkin tedarikçi değiştirme sürecinde, birden fazla tedarikçi tarafından PYS üzerinden talep edilmesi durumunda, tedarikçilerin tüketiciyi bilgilendireceği ve serbest tüketicinin mevcut tedarikçisiyle ilgili ikili anlaşmanın sonuna kadar, belirlenen sayaç listesi itiraz süresi içinde seçtiği tedarikçiyi serbest tüketici portalı üzerinden Piyasa İşletmecisi’ne bildirebileceği düzenlendi.
- 30252 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası Yan Hizmetler Yönetmeliği’nde tanımlanan primer ve sekonder frekans kontrol rezervi tedarik süreci, TEİAŞ sistemlerinden kaynaklı olarak saat 10:30’a kadar tamamlanamazsa, bu süreçlerin en fazla 1 saat 45 dakika erteleneceği ve yeni süreçlerin piyasa katılımcılarına PYS aracılığıyla bildirileceği düzenlendi.
- Kesinleşmiş gün öncesi üretim/tüketim programlarının bildirilmesine ilişkin olarak, iletim sistemine bağlı lisanssız üreticilerin, KGÜP ve emre amade kapasitelerini Sistem İşletmecisine bildirmeleri gerektiği düzenlendi. Ancak, bu bildirimlerin ilgili görevli tedarik şirketleri ve/veya portföylerinde bulundukları toplayıcılar tarafından gerçekleştirileceği belirtildi.
- Sistem İşletmecisinin, dengeleme güç piyasasına katılan piyasa katılımcılarının ve iletim sistemine bağlı lisanssız elektrik üretim tesisi sahiplerinin, PYS arıza prosedürleri kapsamında derhal ulaşılabilecek en az bir kişi belirlemesi, iletişim bilgilerini karşı tarafa sağlamak ve bu bilgilerin değişmesi durumunda karşı tarafı bilgilendirmekle yükümlü olduğu belirtildi.
- Piyasa katılımcıları ile iletim sisteminden bağlı lisanssız elektrik üretim tesisi sahipleri, PYS’ye erişim sağlayabilmek için gerekli önlemleri almakla yükümlü olduğu düzenlendi.
- Piyasa katılımcıları, belirli bir teminat tutarını sunmadıkları takdirde, uygulanacak tedbirler, bildirimler ve portföylerindeki tesislere yönelik hususlar Teminat Usul ve Esasları’nda düzenlendi.
- Piyasa katılımcısının tüm lisanslarının iptali veya sona ermesi durumunda, organize toptan elektrik piyasalarına erişimi durdurulacağı, ticari işlem onayı yapılmamış tekliflerin iptal edileceği ve uzlaştırmaya esas ikili anlaşmalar bildirilerek karşı taraflara bilgi verileceği belirtildi. Ayrıca, katılımcının portföyündeki tüm uzlaştırmaya esas veriş-çekiş birimlerinin sistem bağlantısının kesilmesi için ilgili dağıtım şirketinin, OSB veya TEİAŞ’a bildirim yapması gerektiği düzenlendi.
- Dengeleme güç piyasasında uzlaştırma dönemine ilişkin olarak dengeleme güç piyasasında, 15 dakikalık uzlaştırma dönemi için gerekli altyapı hazırlıkları, sistem işletmecisi ve piyasa işletmecisi tarafından en geç 01.01.2027 tarihine kadar tamamlanması gerektiği belirtildi. Bu uygulamalar, 01.01.2027 tarihine kadar başlatılmayacağı düzenlendi.
TEDARİK VE TOPLAYICI LİSANS SAHİBİ TÜZEL KİŞİLERE İLİŞKİN YÜKÜMLÜLÜKLER BELİRLENDİ.
- Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 21 Ocak 2025 tarihinde 32789 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Lisans başvurularında, tedarik veya toplayıcı lisansları için belirlenen asgari sermaye tutarına, müstakil elektrik depolama tesisinin öngörülen toplam yatırım tutarının %20’si eklenerek sermaye yeterliliği sağlanması gerektiği belirtildi. Ayrıca, müstakil elektrik depolama tesisi kapasitesine göre belirlenen teminat oranlarına karşılık gelen tutarda teminat sunulması zorunlu düzenlendi.
- Tedarik veya toplayıcı lisansı sahibi tüzel kişilerin, müstakil elektrik depolama tesisi kurmak istediklerinde, her bir müstakil elektrik depolama tesisi için ayrı bir lisans tadil başvurusunda bulunmak zorunda oldukları düzenlendi. Başvuru kapsamında, asgari sermayenin belirlenen tutara uyumlu hale getirildiğine dair belgeler ile depolama tesisi kapasitesine göre belirlenen teminatın sunulması gerektiği belirtildi.
- Yaptırımlar ve lisans iptali kapsamında, tedarik veya toplayıcı lisansına dercedilen müstakil elektrik depolama tesisleri için Kurum’a sunulan teminatın, söz konusu depolama tesislerinin mücbir sebep halleri ile lisans sahibinden kaynaklanmayan haklı sebepler dışında, lisansta belirlenen süre içerisinde kurulamaması halinde irat kaydedileceği düzenlendi.
- İletim lisansı sahibinin hak ve yükümlülüklerine, belirli depolamalı elektrik üretim tesislerine ait depolama ünitelerini SCADA sistemiyle izleme, kontrol etme ve uzlaştırma hesaplamalarıyla ilgili verileri piyasa işletmecisine bildirme yükümlülüğü eklendi.
- Dağıtım lisansı sahibinin hak ve yükümlülükleri kapsamına ise, dağıtım sistemine bağlı depolamalı elektrik üretim tesislerine ait elektrik depolama ünite veya ünitelerini SCADA üzerinden izlemek, bu verileri SCADA üzerinden sistem işletmecisine iletmek ve uzlaştırma hesaplamalarıyla ilgili verileri piyasa işletmecisine bildirme yükümlülüğü eklendi.
- Tedarik lisansı kapsamında müstakil elektrik depolama tesisi kurmak için başvuruda bulunan veya başvurusu kabul edilen tüzel kişilerin, 21.01.2025 tarihten itibaren 3 ay içinde belirlenen sermaye ve teminat yükümlülüklerini yerine getirmek zorunda olduğu belirtildi.
FREKANS KONTROL HİZMETLERİ VE REAKTİF GÜÇ KONTROLÜNE İLİŞKİN DÜZENLEMELERDE DEĞİŞİKLİKLER YAPILDI.
- Elektrik Piyasası Yan Hizmetler Yönetmeliği’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliği, primer ve sekonder frekans kontrol rezervi tedarik sürecini yeniden düzenleyen 1. ve 2. maddeleri 1 Ocak 2027 tarihinde; diğer maddeleri ise yayımı tarihinde yürürlüğe girmek üzere, 21 Ocak 2025 tarihinde 32789 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre;
- Frekans kontrol hizmetleri ve reaktif güç kontrolüne ilişkin yeni düzenlemeler getirildi. Tedarik süreçleri ve tekliflerin saatlik veya blok olarak yapılabileceği belirlendi, sürecin tamamlanma saatleri güncellendi. Ayrıca, reaktif güç kontrolüne katılım yükümlülükleri genişletilmiş ve senkron kompansatörlerle ilgili koşullar netleştirildi. Yan hizmet anlaşmalarında uzlaştırma ve faturalama süreçleri sadeleştirildi ve lisanssız üretim tesisleri için reaktif güç desteği yükümlülükleri tanımlandı. Bu düzenlemelerle, elektrik piyasasında yan hizmetlerin etkinliği artırılmış ve şebeke güvenilirliğine katkıda bulunulması amaçlandı.
DEPOLAMALI ELEKTRİK ÜRETİM TESİSLERİNE İLİŞKİN YENİ DÜZENLEMELER YAPILDI.
- Elektrik Piyasasında Depolama Faaliyetleri Yönetmeliği’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 21 Ocak 2025 tarihinde 32789 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Depolamalı elektrik üretim tesislerine yönelik yeni uygulamalar öngörüldü. Bu kapsamda, depolama ünitelerinin emre amade olma durumu tanımlandı ve bu ünitelerin çalışabilirlik kriterleri, EK-1’de yer alan şekle uygun olarak belirlendi. Ayrıca, depolama ünitelerinin kabul süreçlerinde yüzde on tolerans uygulanması hükme bağlandı.
DEPOLAMALI ELEKTRİK ÜRETİM TESİSLERİ VE BU TESİSLERİN ŞEBEKE BAĞLANTISINA İLİŞKİN OLARAK UYULMASI GEREKEN YENİ YÜKÜMLÜLÜKLER DÜZENLENDİ.
- Elektrik Şebeke Yönetmeliği’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 21 Ocak 2025 tarihinde 32789 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Depolamalı elektrik üretim tesisleri ve bu tesislerin şebeke bağlantısına ilişkin önemli düzenlemeler öngörüldü. Kapasite veri takip belgesi zorunluluğu getirilmiş ve bu belgede, tesislerin şebekeye veri aktarımını doğru ve kesintisiz şekilde sağlayabilme yeterliliği belirlendi. Depolama ünitelerinin enerji depolama kapasiteleri ve anlık çalışma durumlarının SCADA sistemine aktarılması zorunluluğu getirilmiş, başvuru süreçlerinin hızlandırılması sağlandı. Ayrıca, reaktif güç kontrolüne ilişkin yükümlülükler genişletilmiş ve çok kaynaklı elektrik üretim tesislerine yönelik reaktif güç destek gereklilikleri netleştirildi. Depolamalı tesislere, üretim ve depolama kapasitelerine uygun olarak reaktif güç desteği sağlama yükümlülüğü verilmiş, uygulama süreleri belirlendi. Bu düzenlemelerle, şebeke entegrasyonu ve sistem güvenilirliğine yönelik kriterler güçlendirildi.
KAYNAK TÜRÜ VE BÜTÇE BAZINDA KAPASİTE ÖDEME ORANLARININ VE SANTRALLERE YAPILACAK KAPASİTE ÖDEMELERİNİN HESAPLANMASINA İLŞKİN BİRTAKIM DÜZENLEMELER YAPILDI.
- Elektrik Piyasası Kapasite Mekanizması Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere 3 Ocak 2025 tarihli ve 32771 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Yönetmelik’te kaynak türü ve bütçe bazında kapasite ödeme oranlarının ve santrallere yapılacak kapasite ödemelerinin hesaplanma formülü düzenlenmiş olup, bu formül uyarınca ödemelere esas bir fatura dönemindeki bütçenin %50’sinin hesaplanarak ödeneceği düzenlendi.
ENERJİ PİYASASI DÜZENLEME KURULU TARAFINDAN TÜKETİCİ HİZMETLERİNE DAİR DEĞİŞİKLİKLER YAPILDI.
- Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 14 Ocak 2025 tarihli ve 32782 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Yönetmelikte yer alan “tüketimi düşük” ibareleri “yıllık tüketimi 100.000 kWh’ın altında olan” şeklinde değiştirildi. İkili anlaşmalar için uygulanan fon ve pay zorunlu husus olmaktan çıkarıldı. 21. maddesinde belge ibrazına ilişkin usul ve esaslar belirlendi. 22. maddesinde perakende satış sözleşmesinin usul ve esasları değiştirildi.24. madde kapsamında perakende satış sözleşmesi sonlandırılmadan yeni perakende satış sözleşmesi düzenlenemeyeceği hususu eklendi.47. maddesine gecikme zammının günlük olarak ekleneceği hususu eklendi. İade edilemeyen güvence bedellerinin Kuruma bildirilmesi kapsamında geçici madde eklendi. Bu yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girdi.
YENİLENEBİLİR ENERJİ
ENERJİ DEPOLAMA ÜNİTELERİ İÇİN YAPILACAK HESAPLAMALAR YENİDEN DÜZENLENDİ.
- Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Belgelendirilmesi ve Desteklenmesine İlişkin Yönetmelik’te Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 21 Ocak 2025 tarihinde 32789 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Enerji depolama ünitelerinin yenilenebilir enerji destekleme mekanizmasındaki rolü ve bu kapsamda yapılacak hesaplamalar yeniden düzenlendi. YEKDEM’den faydalanan tesislerde kullanılan ekipmanların yeni tesislerde değerlendirilmesi halinde YEK bedelinin uygulanmaması öngörüldü. Ayrıca, depolamalı elektrik üretim tesislerinden sisteme verilen enerjiye dair uzlaştırma hesaplamalarının esasları belirlendi. Bunun yanında, müstakil elektrik depolama tesislerinin uzlaştırma dönemine ilişkin çekiş miktarlarının net hesaplamaya dahil edilmesi kararlaştırıldı.
ATAMA VE GÖREVLENDİRMELER
CUMHURBAŞKANI TARAFINDAN ÜST KADEME KAMU YÖNETİCİLİKLERİNE VE ÇEŞİTLİ BAKANLIKLARIN GENEL MÜDÜRLÜK VE GENEL MÜDÜR YARDIMCILIĞI POZİSYONLARINA YENİ ATAMALAR YAPILDI.
- Cumhurbaşkanlığı Tarafından Yapılan Atamalar Hakkında Kararlar (Karar: 2025/14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22) 25 Ocak 2025 tarihli ve 32793 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre;
- Çevre Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı (GMY) Mahmut EMİRDOĞAN görevden alındı.
- Çevre Yönetimi GMY Ertuğrul ÇALIŞKAN görevden alındı.
- Yapı İşleri GMY İsmail Tuna CEBECİOĞLU görevden alındı.
- Yüksek Fen Kurulu Üyesi Ufuktan GÜNEŞ görevden alındı.
- Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanı Tayfun ÇELİK görevden alındı.
- Meteoroloji GMY Erol AYDIN görevden alındı.
- Tapu ve Kadastro GMY Adil Hakan AYBER, görevden alındı.
- Çevre Yönetimi GMY’ye Gürsel ERUL atandı.
- Çevre Yönetimi GMY’ye Haluk Şahin YAZGI atandı.
- Çevresel Etki Değerlendirmesi, İzin ve Denetim GMY’ye Ömer ALBAYRAK atandı.
- ÇEDİD GMY’ye Fatih EKMEKÇİ atandı.
- Çölleşme ve Erozyonla Mücadele GMY’ye Maruf ARAS atandı.
- Mesleki Hizmetler GMY’ye Murat BAYRAM atandı.
- Tabiat Varlıklarını Koruma GMY’ye Ahmet OĞLAKÇI atandı.
- Milli Emlak GMY’ye Hasan Fehmi BOZKURT atandı.
- YFK Üyeliği’ne Erdinç DEMİREL atandı.
- YFK Üyeliği’ne Mehmet SEVMİŞ atandı.
- YFK Üyeliği’ne Muhammet Ali YILDIZBAKAN atandı.
- YFK Üyeliği’ne Murat ÇELİK atandı.
- YFK Üyeliği’ne Mustafa BAKIR atandı.
- YFK Üyeliği’ne İrfan Remzi YILMAZ atandı.
- Meteoroloji GMY’ye Yüksel YAĞAN atandı.
- Tapu ve Kadastro GMY’ye İbrahim CANKURT atandı.
- İklim Değişikliği Başkan Yardımcılığı’na Tuğba DİNÇBAŞ atandı.
- İD Başkan Yardımcılığı’na Orhan SOLAK atandı.
- İD Başkanlığı I. Hukuk Müşavirliği’ne Emel ÜNAL atandı.
- Toplu Konut İdaresi Başkanı Yardımcılığı’na Murat AYDIN atandı.
- TOKİ Başkanı Yardımcılığı’na Osman DİRENÇ atandı.
- TOKİ Başkanı Yardımcılığı’na Ömer CANİKLİOĞLU atandı.
- Kentsel Dönüşüm Başkan Yardımcılığı’na Hicran ÇAKMAK atandı.
- KD Başkanlığı I. Hukuk Müşavirliği’ne Pınar ÜSTÜNYER atandı.
- Afyonkarahisar Çevre ve Şehircilik İl Müdürü (ÇŞİM) Mustafa ORUÇ görevden alındı.
- Ağrı ÇŞİM Ferdi İLAN görevden alındı.
- Ankara ÇŞİM Türkmen HACIHALİLOĞLU görevden alındı.
- Aydın ÇŞİM Mehmet Taha AL görevden alındı.
- Bayburt ÇŞİM Hasan SAKA görevden alındı.
- Bilecik ÇŞİM Mustafa BUDAK görevden alındı.
- Bitlis ÇŞİM Doğan YORULMAZ görevden alındı.
- Elazığ ÇŞİM Hikmet ŞİŞECİOĞLU görevden alındı.
- Hatay ÇŞİM Nizamettin ÜLKER görevden alındı.
- Iğdır ÇŞİM Muhammed BEKTAŞ görevden alındı.
- Kırklareli ÇŞİM Ersoy CANBEK görevden alındı.
- Konya ÇŞİM Hülya ŞEVİK görevden alındı.
- Mersin ÇŞİM Hüseyin Özgür YALÇIN görevden alındı.
- Nevşehir ÇŞİM Mustafa SOLMAZ görevden alındı.
- Tekirdağ ÇŞİM Kaan Sinan TOHUMCU görevden alındı.
- Meteoroloji Genel Müdürlüğü (“MGM”) 1. Bölge Müdürü Hüseyin ARABACI görevden alındı.
- MGM 3. Bölge Müdürü Zerrin DEMİRÖRS görevden alındı.
- MGM 11. Bölge Müdürü Barış ÖZGÜN görevden alındı.
- MGM 13. Bölge Müdürü Ömer Faruk KAYA görevden alındı.
- MGM 16. Bölge Müdürü Mesut DEMİRCAN görevden alındı.
- Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü (“TKGM”) XII. Bölge Müdürü Tamer TAŞKIRAN görevden alındı.
- TKGM XVII. Bölge Müdürü Cevdet KILIÇ görevden alındı.
- Adana ÇŞİM Mehmet Ata ERPOLAT atandı.
- Adıyaman ÇŞİM Faysal ERGEZEN atandı.
- Afyonkarahisar ÇŞİM Merih KARAYOL atandı.
- Aksaray ÇŞİM Murat YILMAZ atandı.
- Ankara ÇŞİM Mustafa Altay ARIK atandı.
- Ardahan ÇŞİM Kıvanç OKTAY atandı.
- Aydın ÇŞİM Halit ERGİN atandı.
- Bayburt ÇŞİM Cengiz SEVİM atandı.
- Bilecik ÇŞİM Engin ÖZTÜRK atandı.
- Bitlis ÇŞİM Adem EKİNCİ atandı.
- Bursa ÇŞİM Hayrettin ELDEMİR atandı.
- Çanakkale ÇŞİM Abdullah BORCA atandı.
- Çankırı ÇŞİM Osman ARISAL atandı.
- Edirne ÇŞİM Ayşe SARI atandı.
- Gaziantep ÇŞİM Hakan ŞİMŞEK atandı.
- Hatay ÇŞİM İsmail CEYLAN atandı.
- Isparta ÇŞİM Bekir ÇELEN atandı.
- İzmir ÇŞİM Aytaç YALÇINKAYA atandı.
- Karabük ÇŞİM Şenol AYYILDIZ atandı.
- Karaman ÇŞİM Ali ÖZCAN atandı.
- Kırklareli ÇŞİM Hatice ÖZDEMİR atandı.
- Kırşehir ÇŞİM Muhammed Yusuf ORHAN atandı.
- Kilis ÇŞİM Tuncay MÜLAYIM atandı.
- Konya ÇŞİM Fatih AYAZ atandı.
- Manisa ÇŞİM Faik GÜROCAK atandı.
- Mardin ÇŞİM Muhammed Enis EKİNCİ atandı.
- Mersin ÇŞİM Hasan ALAN atandı.
- Nevşehir ÇŞİM Yasemin DEMİRÖRS atandı.
- Osmaniye ÇŞİM Hamdi Görkem GENÇTÜRK atandı.
- Samsun ÇŞİM Tevfik AKÇAY atandı.
- Şırnak ÇŞİM Hakki TURĞUT atandı.
- Tekirdağ ÇŞİM Ali Kemal ATLI atandı.
- Tokat ÇŞİM Selim BOYRAZ atandı.
- Tunceli ÇŞİM Melih Melik KARA atandı.
- Van ÇŞİM Seyfullah ŞAĞBAN atandı.
- Zonguldak ÇŞİM Hasan ÖZTÜRK atandı.
- MGM 1. Bölge Müdürlüğü’ne Atakan ÇELEBİ atandı.
- MGM 3. Bölge Müdürlüğü’ne İbrahim Göksu KAYIŞ atandı.
- MGM 8. Bölge Müdürlüğü’ne Ahmet TİRYAKİ atandı.
- MGM 11. Bölge Müdürlüğü’ne Hasan CEVHER atandı.
- MGM 12. Bölge Müdürlüğü’ne Ömür DEMİRGÜNEŞ atandı.
- MGM 13. Bölge Müdürlüğü’ne Zekeriyya DOMAÇ atandı.
- MGM 14. Bölge Müdürlüğü’ne Derya ERGÜN atandı.
- MGM 16. Bölge Müdürlüğü’ne Ezher ZENGİN atandı.
- TKGM XII. Bölge Müdürlüğü’ne Eyyüp GENÇER atandı.
- TKGM XVII. Bölge Müdürlüğü’ne Sadık YILDIRIM atandı.
- Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğüne Kadir ÇOKÇETİN atandı.
- Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Nuri YILMAZ görevden alındı.
- Gıda ve Kontrol Genel Müdür Yardımcılığı’na Sezai CİBELİK atandı.
- Bitkisel Üretim Genel Müdür Yardımcılığı’na İhsan EMİRALİOĞLU atandı.
- Tarım Reformu Genel Müdür Yardımcılığı’na Abdülkadir KARABULUT atandı.
- Tarım Reformu Genel Müdür Yardımcılığı’na Mehmet KİLCİ atandı.
- Personel Genel Müdür Yardımcılığı’na Kerim GÜLLÜ atandı.
- Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü’ne Kadir ÇOKÇETİN atandı.
- Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdür Yardımcılığı’na Onur SARI atandı.
CUMHURBAŞKANI TARAFINDAN AZERBAYCAN CUMHURİYETİ NEZDİNDE TÜRKİYE CUMHURİYETİ BÜYÜKELÇİLİĞİ ATAMASI YAPILDI.
- 2025/3 sayılı Cumhurbaşkanlığı Atama Kararı 11 Ocak 2025 tarihli ve 32779 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre; Azerbaycan Cumhuriyeti Nezdinde Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçiliğine Birol AKGÜN atandı,
CUMHURBAŞKANI TARAFINDAN ÇEŞİTLİ BAKANLIKLAR NEZDİNDE ATAMALAR YAPILDI.
- 2025/2, 4, 5 sayılı Cumhurbaşkanlığı Atama Kararları 11 Ocak 2025 tarihli ve 32779 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre;
- Tekirdağ ÇŞİM Kaan Sinan TOHUMCU görevden alındı.
- Dışişleri Bakanlığı;
- Bakan Yardımcılığına, Kuzey Atlantik Antlaşması Teşkilatı nezdinde Türkiye Cumhuriyeti Daimi Temsilcisi Zeki Levent GÜMRÜKÇÜ atandı,
- İkili İlişkiler Genel Müdürlüğüne Ahmet Rıza DEMİRER atandı,
- Uluslararası Arabuluculuk Genel Müdürlüğüne Tahsin Timur SÖYLEMEZ atandı,
- Enerji, Çevre ve Sınıraşan Sular Genel Müdürlüğüne, Dış Politika Danışma Kurulu Üyesi Gülsun ERKUL atandı,
- İkili İlişkiler Genel Müdürlüğüne Refik Ali ONANER atandı,
- İkili İlişkiler Genel Müdürlüğüne, Ali Rıza GÜNEY atandı,
- Göç Politikaları ve Vize İşlemleri Genel Müdürlüğüne, İstihbarat ve Güvenlik İşleri Genel Müdürü Fatma Ceren YAZGAN atandı,
- Stratejik Araştırmalar Merkezi Başkanlığına Polat SAFİ atandı,
- İstihbarat ve Güvenlik İşleri Genel Müdürlüğüne Kenan YILMAZ atandı,
- Uluslararası Ekonomik İşler Genel Müdürlüğüne Aylin SEKİZKÖK atandı,
- Tarım ve Orman Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanı Mustafa ALPASLAN görevden alınmış ve bu suretle boşalan Strateji Geliştirme Başkanlığına Mehmet YERLİKAYA atandı.
ÇEVRE, ÇALIŞMA, SOSYAL GÜVENLİK VE SİGORTA MEVZUATINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
SİGORTA ACENTELERİNİN FAALİYETLERİ VE YÜKÜMLÜLÜKLERİNE İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER YAPILDI.
- Sigorta Acenteleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 22 Ocak 2025 Tarihli ve 32790 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Sigorta acentesi Bireysel emeklilik aracısı unvanına sahip kişilerin acente teknik personeli olmaları için aranan şartlar düzenlendi.
- Tüzel kişi acentelerin şirket türüne göre Ticaret Bakanlığı’nca belirlenen tutardan az olmamak kaydıyla sahip olacakları asgari ödenmiş sermaye miktarının 3.250.000 Türk lirası olacağı düzenlendi.
- Şube açarak teşkilatlanacak acentelerin merkez için en az 4.000.000 Türk lirası ve her bir şube için en az 325.000 Türk lirası sermayeye sahip olmaları gerektiği belirlendi.
- Şube açarak teşkilatlanacak acenteler için aranan merkez, şube ve mesafeli satışa ilişkin asgari sermaye tutarları arttırıldı.
- Şube açarak teşkilatlanan veya mesafeli satış yapan acentelerin yıl sonları itibarıyla satışına aracılık ettikleri prim tutarının en az % 4’ü kadar özkaynağa sahip olmaları, her halde işbu tutarın 4.000.000 Türk lirasından az olamayacağı belirlendi.
- Uygunluk belgesi alan acentelerin Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) tarafından düzenlenen levhaya kayıt olmak için en geç 6 ay içerisinde TOBB’a başvuruda bulunmaları gerektiği düzenlendi.
- Acentelerin sigorta sözleşmesi taraflarına ve sözleşmeden yararlanacak kişilere ait sözleşme kapsamında yer alan bilgileri sigorta şirketine doğru olarak iletmekle yükümlü olduğu düzenlendi.
- Acentelerin ve şubelerinin antet, afiş, reklam, tabela ve internet sayfaları ile diğer her türlü elektronik ortamlarında acente unvanına yer verileceği, sigorta ibaresinin yanında acenteliği veya aracılığı ifadesi olmadan kullanılamayacağı düzenlendi.
- Acente unvanı ile levha kayıt numarasını içeren bir plakanın acentelik faaliyeti gösterilen mekanların girişinde ve gözle görünür şekilde asılacağı belirlendi.
- Acentelerin sözleşme yaptırmak isteyenlere Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (Kurum) tarafından belirlenecek esaslara göre aracılık ettikleri sigorta şirketlerini ve bu şirketlerce kendilerine tanınan yetkileri bildirecekleri ve varsa internet sitelerinde yayımlayacakları belirtildi.
- Teknik personellerin mesleki yeterliliklerinin, bilgi ve becerilerinin devamlılığının sağlanması amacıyla tarihi ve programı önceden duyurulacak şekilde beş yılda bir eğitime katılacakları düzenlendi.
- Kurum tarafından yapılacak izleme, inceleme veya denetim neticesinde 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu’na aykırı faaliyetlerde bulundukları tespit edilen acenteler için alınacak tedbirler, faaliyetlerinin geçici olarak durdurulması ve meslekten çıkarılma yaptırımlarına ilişkin usul ve esaslar belirlendi.
- Yönetmelikte yer alan maktu ve nispi tutarın %100’e kadar arttırılmasına ve %50’ye kadar azaltılmasına Kurul’un yetkili olduğu düzenlendi.
- Değiştirilmiş olan asgari ödenmiş sermaye şartının, bu maddenin yayımı tarihi itibarıyla mevcut acenteler ile ilgili odalara başvuruda bulunmuş gerçek ve tüzel kişiler hakkında uygulanmayacağı düzenlendi.
ENDÜSTRİYEL EMİSYONLARIN YÖNETİMİ YÖNETMELİĞİ KAPSAMINDA SANAYİDE YEŞİL DÖNÜŞÜM, DÖNGÜSEL EKONOMİ, KARBONSUZLAŞMA GİBİ KONULARDA DÜZENLEMELER YAPILDI.
- Endüstriyel Emisyonların Yönetimi Yönetmeliği, 1 Aralık 2025 tarihinde yürürlüğe girmek üzere, 14 Ocak 2025 tarihli 32782 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre;
- Yönetmeliğin amacı; çevrenin ve insan sağlığının bütüncül olarak korunması için sıfır kirlilik hedefleri doğrultusunda entegre kirlilik önleme ve kontrol yaklaşımıyla hava, su, toprak, gürültü ve koku kirliliğine neden olan sanayi kaynaklı emisyonları ve atık oluşumunu kaynağında önlemek ve azaltmak ile kaynakları verimli kullanmak için sanayide yeşil dönüşüme, döngüsel ekonomiye ve karbonsuzlaşmaya yönelik idari ve teknik usul ve esasların düzenlemesi olduğu belirtildi.
- Bakanlık’ın ; MET’i, MET-İES’i, ESD ve ilgili hükümleri belirlemekle, SYD belgelendirme sürecine ilişkin düzenlemeleri ve yürütmeyi sağlamakla, MET dokümanlarını ve rehber dokümanları hazırlamak ve yayımlamakla, çevresel uygulamaları belirlemek ve takip etmekle görevli olacağı belirlendi.
- İşletmeci, EK-1 ve EK-2’de yer alan faaliyetleri yürüten işletmeciler Bakanlıkça belirlenen sektörel takvim doğrultusunda elektronik sisteme bilgilerini girerek kayıt olmak ve her yıl 1 Nisan tarihine kadar bilgilerini güncelleyecekleri belirlendi.
- SYD Belgesi alınmasına, yenilenmesine ve şartlarının kaybedilmesine dair usul ve esaslar düzenlendi.
- Yönetmelik kapsamında yapılacak ölçüm ve analiz faaliyetleri için 25 Aralık 2013 tarihli ve 28862 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre Ölçüm ve Analiz Laboratuvarları Yeterlik Yönetmeliği’nin uygulanacağı, ölçüm ve analizler Bakanlıktan yetki almış laboratuvarlarca yürütüleceği belirlendi.
- Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket eden işletmeler hakkında 2872 sayılı Kanunun 20. maddesinde yer alan idari yaptırımların uygulanacağı belirlendi.
- Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte faaliyette olan veya çevresel etki değerlendirmesi mevzuatına göre başvurusu bulunan SYD belgesi alacak tesislerin işletmecileri, çevre izin ve lisans belgesinin düzenlenmesini takiben en geç doksan gün içerisinde bu Yönetmelik kapsamında istenen bilgi ve belgeleri Bakanlığa ibraz etmekle yükümlü oldukları belirlendi.
- Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte faaliyette olan veya çevresel etki değerlendirmesi mevzuatına göre başvurusu bulunan tesisler 31.12.2028 tarihine kadar en az F seviyesinde, 31.12.2030 tarihine kadar ise en az D seviyesinde SYD belgesi almakla yükümlü oldukları belirlendi. Bu Yönetmelik’in 01.12.2025 tarihinde yürürlüğe gireceği düzenlendi.
SAĞLIK HİZMETLERİ VE SOSYAL SİGORTALAR KAPSAMINDA YABANCILARA VERİLEN SAĞLIK HİZMETLERİ GİBİ KONULARDA DÜZENLEMELER YAPILDI.
- Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (Kanun No. 7538) 15 Ocak 2025 tarihli 32783 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Aile Hekimliği Kanununa, yabancılara sunulan aile hekimliği hizmetlerinin kanunda sayılan özel durumlar hariç olmak üzere ücretsiz olarak verileceği hususu eklendi.
- Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununda, ülkemizde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim öğretim yılı başlangıç tarihinden itibaren 3 ay içinde talepte bulunmaları halinde genel sağlık sigortalarının yapılacağı belirlendi.
- Sigorta prim aylığı belirlenmesine ilişkin olarak 31 Aralık 2008 (dahil) tarihinden önce sigortalı sayılanlar için 3700 gün, 31 Aralık 2008 (dahil) tarihinden önce sigortalı sayılanlar için 4100 gün olacak şekilde değiştirildi.
- İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununa göre çalışanlar arasında iş güvenliği için belirlenen nitelikte personel bulunmaması durumunda sağlık ve güvenlik birimlerinden veya Çalışan Sağlığı Merkezleri’nden birinin görevlendirileceği belirlendi.
- Bu Kanunun 5510 sayılı Kanuna ilişkin 10. ve 17. maddelerinin yayımını izleyen ayın başında (1 Şubat 2025), diğer maddeleri ise yayımı tarihinde (15 Ocak 2025) yürürlüğe girdi.
TARIM VE ORMAN BAKANLIĞI TARAFINDAN ETİL ALKOL VE METANOL ÜRETİMİ, İTHALİ VE DEPOLANMASI GİBİ KONULARDA DÜZENLEMELER YAPILDI.
- Etil Alkol ve Metanol Üreticisi ve İthalatçısı Firmaların Yurt İçinde Depo Açmasına İlişkin Usul ve Esaslar 16 Ocak 2025 tarihli ve 32784 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Etil alkol ve metanol ara depolaması yapmak isteyen dağıtım yetkisini haiz ithalatçı firmaların depo açmak için Tarım ve Orman Bakanlığı’ndan izin alma zorunluluklarının bulunduğu belirlendi. İşbu maddelerin depolamasının aynı adreste olamayacağı ve birden fazla firma ile ortak kullanılamayacağı belirtildi.
- Etil alkol üreticisi ve ithalatçısı firmaların yurt içinde sadece denatüre edilmiş ambalajlı, kaplı veya dökme etil alkol deposu açabileceği, metanol ithalatçısı firmaların ise yurt içinde ambalajlı, kaplı veya dökme metanol deposu açabileceği düzenlenmiş olup etil alkol ve metanol depolarının aynı adreste birlikte açılamayacağı belirtildi.
- İşbu depolarda depolama işlemi dışında ambalajlama ve kaplara dolum işlemi dahil başka hiçbir işlemin yapılamayacağı hüküm altına alındı.
- Her bir tankın sadece denatüre edilmiş dökme etil alkol veya metanol depolanmasına tahsis edilmek zorunda olduğu ve bu tankların başka amaçla kullanılamayacağı belirtildi.
- Kurulacak dökme etil alkol ve metanol deposunda kullanılacak tankların toplam kapasitesinin 150 m³’ten fazla, 60 m³’ten az olamayacağı hüküm altına alındı.
- Depoların birden fazla firma tarafından ortak kullanılamayacağı ve depolarda gerçekleşen aykırılıkların merkez işyerinde gerçekleşmiş olarak kabul edileceği düzenlendi.
- Etil alkol ve metanol deposu açmak isteyen işbu firmaların Tütün ve Alkol Dairesi Başkanlığı’na (TADAB) işbu taleplerini içerir dilekçelerini ve depoya ilişkin istenilen bilgilere haiz belgelerini sunmak zorunda oldukları belirtildi.
- Depo açma talebinin TADAB’a başvurulmasını takiben 30 gün içinde inceleneceği ve eksiklik bulunmayan firmalara 6 ay geçerli depo açma ön izni verileceği belirtildi.
- Depoların devrinin ve kapatılmasının Bakanlık iznine tabi olduğu belirtildi. İşbu depoların sadece Bakanlık’tan üretim veya ithalat yetkisi almış firmalara devredileceği düzenlendi. İlaveten, devir taleplerinin TADAB’a sunulması gerektiği ve bu kapsamda devir izinlerinin alınabileceği hususu hüküm altına alındı.
- Bu Tebliğ hükümlerine aykırı davrananlar hakkında Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının Düzenlenmesine Dair Kanun ve İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanun’un ilgili maddelerinde düzenlenen adli ve idari para cezalarının uygulanacağı hususu düzenlendi.
- Bu Tebliğ’in yürürlüğe girdiği tarihten önce alınan izinler kapsamında açılan depoların ise 6 ay içerisinde bu Tebliğ hükümlerine uyum sağlamak zorunda olduğu belirtildi.
GÜMRÜK, TİCARET, YATIRIM, İMAR VE İTHALAT MEVZUATINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
YERLİ MALI BELGESİ ALABİLMEK İÇİN BAŞVURU USUL VE ESASLARI BELİRLENDİ.
- Yerli Malı Tebliği (SGM-2024/10) 1 Ocak 2026 tarihinde yürürlüğe girmek üzere, 25 Ocak 2025 tarihli ve 32793 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre;
- Tebliğ’de Yerli Malı Belgesi almak için başvurusu yapılan ürünün yerli malı olduğunun belirlenmesi ve belgelendirilmesine ilişkin usul ve esasları öngörüldü.
- Sanayi ve yazılım ürünleri, gıda, tarım ve hayvancılık ürünleri, maden ve ürünlerinin her biri için farklı şartlar belirlendi.
- Yerli Katkı Oranı’nın hesaplanmasına ilişkin usul ve esaslar düzenlendi. Sanayi ve yazılım ürünlerinin Yerli Katkı Oranı, belirlenen bir formül ve hesap cetveline uygun olarak hesaplanması öngörüldü. Hesaplamada, ürünün nihai maliyetini oluşturan yerli ve ithal girdiler dikkate alındı. Satış, pazarlama, sigorta gibi üretimle doğrudan ilgisi olmayan giderler bu hesaplamaya dahil edilmedi. Yerli girdilere %100 oranında katkı puanı verilmiş, ithal girdiler ise doğrudan oranlamaya tabi tutuldu. Teknolojik Ürün Belgesi’ne sahip ürünlere ek puan verilmesi öngörülmüş ve bu puanın ürünlerin teknolojik düzeyine göre Bakanlık tarafından artırılabileceği belirtildi.
- Yerli Malı Belgesi’nin düzenlenmesinde başvuru ve belgelendirme süreci detaylandırıldı. Üreticiler, üretim hesabına dayalı bilgi ve belgeleri hazırlamak ve bir mali uzman tarafından onaylatmakla yükümlü kılındı. Başvurular elektronik ortamda gerçekleştirilmesi ve ilgili odalar veya borsalar üzerinden yürütülmesi kararlaştırıldı. Teknik uzmanlar tarafından ürünün üretim yerinde incelenmesi ve yerli katkı oranının doğrulanması zorunlu hale getirildi.
- Ara kontrollerin yapılması ve belgelerin doğruluğunun denetlenmesi hususunda, Bakanlık, TOBB veya TESK’e yetki verildi. Ara kontrol sırasında yerli malı kriterlerine uygun olmadığı tespit edilen ürünlerin belgelerinin iptal edileceği belirtildi. Bu iptallerin gerekçesine bağlı olarak üretici, mali uzman veya ilgili oda/borsa hakkında yaptırımlar uygulanması öngörüldü. Ürünlerin yerli malı olarak kabul edilebilmesi için yerli katkı oranı hesaplarının doğru ve şeffaf şekilde yapılması gerektiği vurgulandı.
- Teknik uzmanların yetkilendirilmesine ve denetlenmesine ilişkin kurallar belirlendi. Teknik uzmanların eğitim, sınav ve yetkilendirme süreçlerinin TOBB, TESK ve TÜRMOB iş birliğiyle gerçekleştirilmesi ve performanslarının yıllık olarak izlenmesi kararlaştırıldı. Görevini gereği gibi yerine getirmediği tespit edilen teknik uzmanların yetkilerinin iptal edilmesi ve tekrar başvuru yapamaması öngörüldü.
GÜMRÜK VERGİLERİNDE İSTİNAF SÜRECİ GÜNCELLENDİ, MİRASÇILAR VERGİ BORCUNDAN HİSSELERİ ORANINDA SORUMLU TUTULMAYA BAŞLANDI. BUNA EK OLARAK TECİL VE TAKSİTLENDİRME LİMİTLERİ ARTIRILDI VE BEYANNAME İPTALİ SONRASI VERGİ İADESİ KOLAYLAŞTIRILDI.
- Gümrük Genel Tebliği (Tahsilat İşlemleri) (Seri No: 2)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Tahsilat İşlemleri) (Seri No: 4) 4 Ocak 2025 tarihli ve 32772 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Mükelleflere tebliğ edilen gümrük vergilerine karşı dava açılmasının tahsilat takibini durduracağı, istinaf veya temyize başvurulmasının ise yürütmeyi durdurma kararı olmadıkça tahsilatı durdurmayacağı hususuna ilişkin olarak itiraz ibaresi, güncel yargılama sistemine uyum sağlamak amacıyla istinaf olarak değiştirildi.
- Gümrük Kanunu uyarınca idari yaptırım kararlarının gümrük idarelerinin amirleri veya yardımcıları tarafından verileceği düzenlendi ve bu kararlara karşı itiraz ve uzlaşma usulleri belirlendi. Ancak, Gümrük Kanunu uyarınca mahkemeler tarafından verilen idari para cezalarına karşı mahkeme kararının icrası kapsamında itiraz yolunun izleneceği, bu kararlara karşı Gümrük Kanunu uyarınca itiraz edilemeyeceği ve uzlaşma talebinde bulunulamayacağı hüküm altına alındı.
- Yükümlülerin ölümü halinde gümrük vergi borçlarının, mirası reddetmemiş kanuni ve mansup mirasçılarına geçeceği, ancak mirasçıların bu borçlardan miras hisseleri oranında sorumlu olacakları hüküm altına alındı. İdari para cezalarına muhatap olan yükümlünün ölümü durumunda ise bu cezaların mirasçılardan takip edilmeyeceği ve tahsilinden vazgeçileceği düzenlendi.
- Gümrük vergilerinin ve para cezalarının tecil ve taksitlendirme taleplerinde yetkili mercilere ilişkin tutar sınırları artırıldı. Gümrük müdürlüklerinin yetkisi 250.000 Türk lirasından 5.000.000 Türk lirasına yükseltildi; 1.000.000 Türk lirası ve üzerindeki talepler için yetkili olan Gümrük ve Ticaret Bakanlığı yerine, 5.000.000Türk lirası ve üzerindeki tutarlar için gümrük ve dış ticaret bölge müdürlükleri yetkili kılındı.
- Tecil ve taksitlendirme işlemlerine ilişkin yetkili merciler, gümrük ve ticaret bölge müdürlüğü yerine gümrük ve dış ticaret bölge müdürlüğü olarak değiştirildi.
- 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun uyarınca zamanaşımına uğramış alacakların terkin izni için, Tahsilat Genel Tebliği’nde belirtilen “Zamanaşımına Uğramış Amme Alacaklarına İlişkin Terkin Cetveli”nin kullanılacağı ve bu cetvelin tahsil dairelerince her borçlu için 3 nüsha olarak düzenleneceği hüküm altına alındı.
- Gümrük beyannamesine dayanılarak ödenmiş vergilerin, beyannamenin iptali halinde ilgilinin belirlenen süreler içinde elektronik başvuruda bulunması şartıyla geri verileceği düzenlendi.
- Gümrük beyannamesine dayanılarak ödenmiş vergilerin, beyannamenin iptali üzerine ilgilinin talebiyle geri verileceği hüküm altına alındı. Ek olarak, beyanname iptalinin usulüne ilişkin değişiklikler düzenlendi.
- Geri verilmesi istenilen vergi ve cezaların tahsilatına ilişkin kontrollerin sistem üzerinden yapılacağı ve tahsilat verisi bulunmaması durumunda başvuru sahibinden ödeme belgesi istenerek bu belgenin de ilgili müdürlüğe veya Bakanlığa gönderileceği hüküm altına alındı.
- Gümrük Kanunu kapsamında düzenlenen itiraz hakkının süresi içinde kullanılmamasının, geri verme veya kaldırma başvurusunda bulunulmasına engel teşkil etmeyeceği hüküm altına alındı.
- Geri verme başvurularının, geri verme talebi veya borçlara mahsup edilmesi talebi şeklinde yapılması gerektiği düzenlendi. Ayrıca başvuru sahiplerinden kesinleşmiş borç durumuna ilişkin bildirimlerin artık Geri Verme ve Kaldırma Talep Yönetimi Sistemi üzerinden yapılacağı kararlaştırıldı.
GÜMRÜK DENETİMİ KAPSAMINDA DIŞ TİCARETE DAYALI GÜMRÜK TUTARLARININ DÜZENLENMESİ GİBİ KONULARDA DEĞİŞİKLİKLER YAPILDI.
- Gümrük Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 15 Ocak 2025 tarihli ve 32783 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Dış ticaret performansına ilişkin olarak yetkilendirilmiş gümrük müşaviriyle onaylanmış kişi statüsü başvurusunun ön incelemesi için sözleşme yapıldığı ayın ilk gününden geriye dönük iki yıl içerisinde, on ikişer aylık iki dönem ayrı ayrı olmak üzere, her bir dönem itibarıyla asgari iki milyon FOB/ABD doları tutarında fiili ihracat yapılmış olması şartının sağlanması gerektiği hüküm altına alındı.
- Gümrük işlemleri tamamlanmadan yapılan denetimlerde ekinde menşe şahadetnamesi bulunmayan beyannameler kapsamı eşyanın gümrük tarife istatistik pozisyonunun değişmesi sonucunda, tamamlanması için 6 aylık süre verileceği, bu sürenin en fazla 30 gün uzatılacağı, düzeltildiği takdirde teminatın geri verileceği aksi halde irat olarak sayılacağı, ilave gümrük vergisi veya ek mali yükümlülüğünün tespit edildiği takdirde ise tespit tarihinden itibaren ek 6 aylık süre verileceği düzenlendi.
- Antrepo açma ve işletme izninin, kamu kurum ve kuruluşları ve belediyeler ile Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuş anonim ve limited şirketlere verilebileceği düzenlendi.
- Taahhütlere uymayan antrepolarda söz konusu yükümlülüklerini yerine getirinceye kadar tedbir mahiyetinde antrepoya eşya girişinin durdurulmasına Ticaret Bakanlığı tarafından karar verilebileceği düzenlendi.
- Bu Yönetmeliğin 5. maddesi, 27.12.2024 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde (15 Ocak 2025), diğer maddeleri yayım tarihinde (15 Ocak 2025) yürürlüğe girdi.
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK DENETİMİ KAPSAMINDA BAĞIMSIZ DENETİM VE BAĞIMSIZ DENETÇİ GÖREVLERİ VE BELİRLENMESİ GİBİ KONULARDA DÜZENLEMELER YAPILDI.
- Sürdürülebilirlik Denetimi Yönetmeliği 17 Ocak 2025 tarihli ve 32785 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Sürdürülebilirlik denetiminin, Türkiye Sürdürülebilirlik Raporlama Standartları’nda (TSRS) öngörülen hükümler de dahil olmak üzere denetime tabi konuların belirlenmiş ilgili kıstaslarla uyumlu olup olmadığı hususunda kullanıcılara Türkiye Denetim Standartları (TDS) çerçevesinde güvence sağlayacak bir görüş oluşturulması amacı ile yapıldığı düzenlendi.
- Sürdürülebilirlik denetiminin TDS çerçevesinde yeterli ve uygun denetim kanıtı toplanmasını, bu kanıtlara dayandırılarak bir görüş oluşturulmasını ve görüşün raporlanmasını kapsadığı belirtildi. Denetimin taraflarının denetlenen işletme, denetim kuruluşu ve ilgili mevzuatında hedeflenen kullanıcılardan oluştuğu hüküm altına alındı.
- Sürdürülebilirlik denetiminin ilgili mevzuat hükümleri uyarınca veya ihtiyari denetime tabi tutulan sürdürülebilirlik raporunda yer alan konularda yapılacağı düzenlendi. Bu denetimin taraflarının denetlenen işletme, denetim kuruluşu ve hedeflenen kullanıcılardan oluşacağı belirlendi.
- Sürdürülebilirlik denetiminde önceden belirlenmiş kıstasların ele alınacağı bu kıstasların ise TSRS, ilgili düzenlemeler veya bunların atıf yaptığı kurallara göre belirleneceği, eğer bu yollarla denetim kıstasının ne olduğu açıkça anlaşılamıyor ise bu kıstasların Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (Kurum) tarafından belirleneceği düzenlendi.
- Sürdürebilirlik alanında yetkilendirilme talebinde bulunan denetim kuruluşunun asgari taşıması gereken şartlara ilişkin hususlar düzenlendi.
- Şartları sağlayan bağımsız denetim kuruluşlarının belgeleri ile birlikte Kurum’a başvuruda bulunması ardından Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulu (Kurul) tarafından, gerekli şartları taşıdığına karar verilenlerin, en geç otuz gün içinde, gerekli ücretleri ödemeleri ve Kurum’a tescil talebinde bulunmaları halinde sicile kayıt ve ilan edileceği devamında ise kuruluş belgesi verileceği belirtildi.
- Sürdürülebilirlik denetimi faaliyetlerinin yeterli sayı ve tecrübeye sahip ekip ile kaliteli ve güvenilir denetimler gerçekleştirecek şekilde yürütüleceği belirlendi.
- Denetim sonucunda TDS’ye uygun olarak sürdürülebilirlik denetim raporunun düzenleneceği ve ilgili mevzuatında özel bir düzenleme olmaması durumunda, bağımsız denetimi yapılan finansal tabloların ait olduğu hesap dönemine ilişkin olağan genel kurul toplantısından en az 20 gün önce ve her durumda Türk Ticaret Kanunu’nda olağan genel kurul toplantıları için öngörülen azami sürenin sonuna kadar denetlenen işletmenin yönetim organına verileceği düzenlendi.
- Sürdürülebilirlik denetiminin asgari 6 yılda bir yapılacağı ancak Kurum’un gerekli gördüğü hallerde bu süreye uymadan da inceleme ve denetim yapabileceği düzenlendi.
- İlgili mevzuata aykırı hareket edenlerin, aykırılıkların mahiyetine bağlı olarak Kurul kararıyla ikaz, uyarı, faaliyetin kısıtlanması, faaliyet izninin askıya alınması ve faaliyet izninin iptali gibi yaptırımlara maruz kalacağı belirlendi.
- Sürdürülebilirlik denetim raporlarının TDS’ye aykırı olması ile bu raporlardaki bilgi ve kanaatlerin yanlış, eksik ve yanıltıcı olması nedeniyle doğabilecek zararlardan, denetim kuruluşlarının ve denetçilerin ayrı ayrı sorumlu olacağı ve idari yaptırımların onlar için de uygulanacağı belirtildi.
MAL VE HİZMET TEDARİKİNDE GEÇ ÖDEMELERE UYGULANACAK TEMERRÜT FAİZ ORANI VE ALACAĞIN TAHSİLİ MASRAFLARINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER YAPILDI.
- Mal ve Hizmet Tedarikinde Geç Ödemelerde Uygulanacak Temerrüt Faiz Oranı ve Alacağın Tahsili Masrafları İçin Talep Edilebilecek Asgari Giderim Tutarı Hakkında Tebliğ, 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere 2 Ocak 2025 tarihli ve 32770 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Mal ve hizmet tedarikinde alacaklıya yapılan geç ödemelere ilişkin temerrüt faiz oranının sözleşmede öngörülmediği veya ilgili hükümlerin geçersiz olduğu hallerde uygulanacak faiz oranı yıllık % 53,25, alacağın tahsili için talep edilebilecek asgari giderim tutarı 1.475 Türk lirası olarak belirlendi.
FİNANSAL RAPORLARININ YAYIMINA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER YAPILDI.
- Yatırım Fonlarının Finansal Raporlama Esaslarına İlişkin Tebliğ (II-14.2)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (II-14.2.ç) 24 Ocak 2024 tarihli ve 32792 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Finansal raporların kamuya açıklanmasına ilişkin olarak fonların yıllık finansal tablolarının ilgili hesap veya varsa yatırım döneminin bitimini takip eden 60 gün içinde kamuya açıklanacağına ilişkin düzenleme 60 günden 90 güne çıkartıldı.
- Serbest fonlara ilişkin finansal tabloların katılma payı sahiplerine gönderileceğine ilişkin düzenleme yürürlükten kaldırıldı.
- Konut ve varlık finansmanı fonlarının yıllık finansal raporlarının hesap döneminin bitimini takip eden 60 gün içinde ilan edileceğine ilişkin düzenleme 60 günden 90 güne çıkartıldı.
- Türkiye Elektronik Fon Alım Satım Platformunda işlem gören serbest fonlar hariç tutularak paylarını sadece nitelikli yatırımcılara satan fonların, portföy dağılım raporu hazırlama yükümlülüğünden muaf olacağı düzenlendi.
- Gayrimenkul yatırım fonlarına ve girişim sermayesi yatırım fonlarına ilişkin yıllık finansal raporların Sermaye Piyasası Kurulu’na ve katılma payı sahiplerine iletimine ilişkin süreler arttırıldı.
SERMAYE PİYASASI LİSANS VE BİLDİRİM YÜKÜMLÜLÜKLERİ GENİŞLETİLDİ, YARDIMCI PERSONEL DÜZENLEMESİ NETLEŞTİRİLDİ.
- Sermaye Piyasasında Faaliyette Bulunanlar İçin Lisanslama ve Sicil Tutmaya İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ (VII-128.7)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (VII-128.7.g) 8 Ocak 2025 tarihli ve 32776 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Tebliğ’in amaç ve kapsamına, lisans gerektiren unvan ve görevlere sahip kişiler ile lisansa tabi olmamakla beraber Sermaye Piyasası Lisanslama Sicil ve Eğitim Kuruluşu Anonim Şirketi (SPL)’ye bildirim yapılması gereken kişilerin sicilinin tutulmasına ilişkin hususlar dahil edildi.
- Halka açık ortaklıklar, sermaye piyasası kurumları ve bu kurumlara dışarıdan hizmet sağlayan kurum ve kuruluşlarda çalışan belirli unvan veya niteliklere sahip kişilerin, Sermaye Piyasası Kurulu düzenlemeleri ile zorunlu tutulması halinde, ilgili lisanslara sahip olmaları gerektiği hüküm altına alındı.
- Genel müdürler, genel müdür yardımcıları, birim yöneticileri ve ara yöneticiler hariç, lisansa tabi personelin lisans alıncaya kadar ilgili lisans sahibi bir personele bağlı olarak yardımcı şeklinde çalışacağı düzenlendi.
- Sermaye piyasası kurumları ve halka açık ortaklıklar, lisans gerektiren unvan ve görevlere sahip kişiler ile lisansa tabi olmamakla beraber Kurul’un düzenlemeleri çerçevesinde haklarında SPL’ye bildirim yapılması gereken kişilerin ve yardımcı olarak çalışan personelin göreve başlaması, görevden ayrılması, unvan ve görevinin değiştirilmesi ve benzeri her türlü değişikliği, keyfiyeti izleyen 10 iş günü içerisinde SPL’ye bildirmek zorunda olduğu hüküm altına alındı.
TÜRKİYEDE ÇIKARTILAN KREDİ KARTLARININ KULLANIMININ TEŞVİĞİ KONULARINDA DÜZENLEMELER YAPILDI.
- Türkiye’de Yerleşik ve Faaliyet İznini Haiz Kartlı Sistem Kuruluşlarınca Çıkarılan Kartların Kullanımı Hakkında Genelge, 16 Ocak 2025 tarihli ve 32784 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na ekli cetveller kapsamındaki kamu idareleri ve bağlı kuruluşlar ile Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’ye tabi kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı kuruluşlar tarafından özlük ödemeleri, emekli aylıkları, avans ön ödemeleri, sosyal yardım ödemeleri ve belirlenen şartları taşıyan diğer ödemeler için kullanıcı tarafından aksi talep edilmedikçe kredi kartı ile ön ödemeli kartlarda 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu (Kanun) uyarınca Türkiye’de yerleşik ve faaliyet iznini haiz kartlı sistem kuruluşlarınca çıkartılan kartların kullanılacağı belirlendi.
- Kamu sermayeli bankalar tarafından verilecek banka kartı, ön ödemeli kart ve kredi kartları bakımından kişiler tarafından aksi talep edilmedikçe Kanun uyarınca Türkiye’de yerleşik ve faaliyet iznini haiz kartlı sistem kuruluşlarının altyapılarının kullanılmasına öncelik tanınacağı düzenlendi.
KISMEN VEYA TAMAMEN KARŞILIKSIZ ÇEKLERİN ÖDENMESİNDE MUHATAP BANKANIN SORUMLU OLDUĞU MİKTARLAR ARTTIRILDI.
- Çek Defterlerinin Baskı Şekline ve Bankaların Hamile Ödemekle Yükümlü Olduğu Miktarın Belirlenmesine İlişkin Tebliğ (Sayı: 2010/2)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sayı: 2025/3) 24 Ocak 2024 tarihli ve 32792 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak 31 Ocak 2025 tarihinde yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Muhatap bankanın, kendisine çek ibraz eden düzenleyici dışındaki hamile süresi içerisinde ibraz edilen her çek yaprağı için ödemekle yükümlü olduğu miktar 9.270 Türk lirasından 12.650 Türk lirasına yükseltildi.
- Çek Defterlerinin Baskı Şekline ve Bankaların Hamile Ödemekle Yükümlü Olduğu Miktarın Belirlenmesine İlişkin Tebliğ’in yayımlanmasından önce bastırılan çeklerden ötürü muhatap banka, süresinde ibraz edilen çekin karşılığının bulunmaması halinde veya kısmen karşılığının bulunması halinde her çek yaprağı için ödemekle yükümlü olduğu tutar 8.650 Türk lirasından 11.120 Türk lirasına yükseltildi.
BORSADA RAYİCİ OLMAYAN YABANCI PARALARIN DEĞERLEMESİNE İLİŞKİN ESASLAR BELİRLENDİ.
- Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 580) 28 Ocak 2025 tarihli ve 32796 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Borsada rayici olmayan yabancı paraların değerlemesine ilişkin esaslar belirlendi. 2024 yılı için yapılacak değerlemelerde esas alınacak kurlar, Tebliğ ekinde yer alan listelerde belirtildi. Ayrıca, değerleme günü itibarıyla kurların ilan edilmemesi durumunda, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası tarafından ilan edilen efektif alış ve döviz alış kurlarının kullanılacağı öngörüldü.
DÖVİZ YÜKÜMLÜLÜĞÜ OLAN TÜZEL KİŞİLERİN DÖVİZ VEYA TÜRK LİRASI CİNSİNDEN MEVDUAT VE KATILMA HESAPLARINA SAĞLANACAK DESTEK HAKKINDA BİRTAKIM DÜZENLEMELER YAPILDI.
- Döviz Yükümlülüğü Olan Tüzel Kişilerin Döviz veya Türk Lirası Cinsinden Mevduat ve Katılma Hesaplarına Sağlanacak Destek Hakkında Tebliğ (Sayı: 2023/6)’in Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Tebliğ (Sayı: 2025/1) 2 Ocak 2025 tarihli ve 32770 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Döviz Yükümlülüğü Olan Tüzel Kişilerin Döviz veya Türk Lirası Cinsinden Mevduat ve Katılma Hesaplarına Sağlanacak Destek Hakkında Tebliğ (Sayı: 2023/6) yürürlükten kaldırıldı.
ÖDEME YÜKÜMLÜLÜKLERİNİN DÖVİZ CİNSİNDEN KARARLAŞTIRILMASI VE YURT DIŞINDAN SAĞLANAN KREDİLERE İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER YAPILDI.
- Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında 32 Sayılı Karara İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2008-32/34)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (No: 2025-32/71) 24 Ocak 2024 tarihli ve 32792 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Gayrimenkul satış ve gayrimenkul kiralama dışında kalan sözleşmelerde, sözleşme bedelinin ve bu sözleşmelerden kaynaklanan diğer ödeme yükümlülüklerin döviz cinsinden veya dövize endeksli olarak kararlaştırılması, ödenmesi ve kabul edilmesi mümkün olan şirketlere Endüstriyel Yetkinlik Değerlendirme ve Destekleme Programı (EYDEP) kapsamında (A) veya (B) seviye sertifikaya sahip olan şirketler dahil edildi.
- Yurt dışından sağlanan kredilerin Türkiye’deki bir banka aracılığı ile yurda getirilerek kullanılmasına ilişkin usul ve esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından belirleneceği düzenlendi.
ZORUNLU KARŞILIK DÖNEMİ UZATILDI, BÜYÜME ORANI SINIRI DÜŞÜRÜLDÜ VE AŞAN KREDİ TUTARLARI İÇİN İNDİRİM İMKANI GETİRİLDİ.
- Zorunlu Karşılıklar Hakkında Tebliğ (Sayı: 2013/15)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sayı: 2025/2) 4 Ocak 2025 tarihli ve 32772 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Zorunlu karşılık uygulamasına ilişkin hesaplama dönemi 03.01.2025 tarihinden 02.01.2026 tarihine uzatıldı ve büyüme oranı sınırı % 1,5’ten % 1’e düşürüldü.
- Bir sonraki dönem büyüme oranı hesaplamasında dikkate alınmak koşuluyla, aşan kredi tutarının Merkez Bankasınca belirlenen kısmı için zorunlu karşılık tesis edilmeyeceği hüküm altına alındı.
- Bankalar ve finansman şirketlerince kullandırılan nakdi krediler için büyüme oranlarının belirlenen sınırı aşması durumunda uygulanacak zorunlu karşılık tesisine ilişkin zorunlu karşılık tutarına, Merkez Bankasınca belirlenen usul ve esaslara göre indirim uygulanacağı hükme bağlandı.
SİBER GÜVENLİK BAŞKANLIĞI KURULDU.
- Siber Güvenlik Başkanlığı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası: 177) 8 Ocak 2025 tarihli ve 32776 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Cumhurbaşkanlığına bağlı, özel bütçeli ve merkezi Ankara’da bulunmak üzere Siber Güvenlik Başkanlığı kuruldu ve başkanlığın görevlerinin kapsamı ve teşkilat şeması belirlendi.
ÇEŞİTLİ YAPILAR İÇİN ÖNGÖRÜLEN İSTİSNA SÜRELERİ 1 YIL UZATILDI.
- Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 28 Ocak 2025 tarihli ve 32796 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre
- Yapı ruhsatı başvurusunda bulunulmuş yapılar, riskli yapı olarak tespit edilmiş yapılar, riskli alan kapsamına alınmış olup maliklerin en az üçte ikisi ile noter onaylı kat karşılığı inşaat sözleşmesi düzenlenmiş olan yapılar veya kamu kurumları tarafından ihale sürecine alınmış yapılar için istisnalar öngörülmüş olup bu istisnaların geçerli olduğu süre, 31 Aralık 2024 tarihinden 31 Aralık 2025 tarihine kadar uzatıldı.
SERBEST MUHASEBECİLİK, SERBEST MUHASEBECİ MALİ MÜŞAVİRLİK VE YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK MESLEĞİ ASGARİ ÜCRET TARİFESİ 2025 YILI İÇİN BELİRLENDİ.
- 2025 Yılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Asgari Ücret Tarifesi 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere 3 Ocak 2025 tarihli ve 32771 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- 2025 yılında serbest muhasebecilik, serbest muhasebeci mali müşavirlik ve yeminli mali müşavirlik mesleği mensuplarınca uygulanacak olan asgari ücret tarifesi yayımlandı.
VERGİ MEVZUATI VE KAMU ALACAKLARINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
2004 SAYILI İCRA VE İFLAS KANUNU KAPSAMINDA YAPILACAK İLANLARIN BEDELLERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILDI.
- İcra ve İflas Kanunu Uyarınca Yapılacak Satışların İlanlarına İlişkin Parasal Limitlerin Güncellenmesi Hakkında Tebliğ 22 Ocak 2025 tarihli ve 32790 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak, 1 Şubat 2025 tarihinde yürürlüğe girdi. Buna göre;
- 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu kapsamında gazete veya internet haber sitesinde Basın İlan Kurumu aracılığıyla yapılacak ilanlarda esas alınacak muhammen bedele ilişkin parasal limitler Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) oranı esas alınarak güncellendi.
ELÜS İŞLEMLERİ ZORUNLU BELGE KAPSAMINA ALINDI; BİLGİ VERME YÜKÜMLÜLÜĞÜ GETİRİLDİ VE BTRANS ÜZERİNDEN ELEKTRONİK BİLDİRİM ŞARTI DÜZENLENDİ.
- Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 452)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 579) 8 Ocak 2025 tarihli ve 32776 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Elektronik Ürün Senedi Yönetmeliği uyarınca düzenlenen Elektronik Ürün Senedi (ELÜS) Alım Satım Belgesi ve ELÜS İşlem Sonuç Belgesi’nin, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu kapsamında zorunlu belgeler arasına alınması hükme bağlandı ve bu belgeleri düzenleyenlere bilgi verme zorunluluğu getirildi.
- Elektronik Kayıt Kuruluşu’na (EKK) ELÜS’lerin her bir alım satım işleminden takas hesapları üzerinden takası tamamlananlar için bir ELÜS Alım Satım Belgesi oluşturma ve bu belgeyi alıcı ve satıcı taraflara elektronik ortamda gönderme zorunluluğu düzenlendi.
- Türkiye Ürün İhtisas Borsası (Borsa veya TÜRİB) tarafından yetkilendirilen aracı kurumların Borsa’daki alım satım işlemlerinde EKK tarafından düzenlenen ELÜS Alım Satım Belgesi yerine, yapılan alım satımların, verilen hizmetlerin ve bunlar için alınan nakdin mahiyetini göstermek ve gerektiğinde ibraz edilmek üzere ELÜS İşlem Sonuç Belgesi düzenleme ve bu belgeyi alıcı ve satıcı taraflara elektronik ortamda gönderme zorunluluğu getirildi.
- ELÜS Alım Satım Belgesi ve yeni eklenen ELÜS İşlem Sonuç Belgesi düzenlenme yükümlülüğü bulunanlara, bu belgelerle ilgili bilgilerin Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı Bilgi Transfer Sistemi (BTRANS) aracılığıyla elektronik ortamda gönderilmesi yükümlülüğü getirildi.
- EKK tarafından düzenlenen ELÜS Alım Satım Belgeleri ile TÜRİB üyeleri tarafından düzenlenen ELÜS İşlem Sonuç Belgelerinin, takip eden ayın son günü saat 24:00’e kadar BTRANS üzerinden gönderileceği kararlaştırıldı.
- Belirlenen format ve standartlar dışında elektronik ortamda iletilen bilgilerin geçersiz sayılacağı ve kağıt ortamında bilgi kabul edilmeyeceği belirtildi.
ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ İLE MALUL VE ENGELLİLERİN TAŞIT ALIMLARINA İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER YAPILDI.
- Özel Tüketim Vergisi (II) Sayılı Liste Uygulama Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 14) 15 Ocak 2025 tarihli ve 32783 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu (Kanun) ile düzenlenen kayıt ve tescile tabi ve yerli katkı oranı en az % 20 olan malların malul veya engelliler tarafından ilk iktisabında uygulanan istisnaya ilişkin usul ve esasların belirleneceği düzenlendi.9321 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile belirlenen istisna kapsamında alınacak araçların yerli katkı oranının en az % 40 olması şartı getirildi.
- Malul ve engellilerin taşıt alımlarında istisna kapsamına yerli katkı değeri ve yerli katkı oranı tanımları dahil edildi.
- Engellilik derecesi % 90 veya üzerinde olanların taşıt alım istisnasına ilişkin taşıtta tadilat aranmayan istisna uygulaması düzenlemesine malların kayıt ve tescile tabi olmasının yanı sıra yerli katkı oranının en az % 40 olması gerekliliği düzenlendi.
- Taşıtta tadilat aranmayan istisna uygulaması düzenlemesine 87.03 tarife pozisyonu kapsamında vergilendirilmesinin yanı sıra yerli katkı oranının en az % 40 olması arandı.
- Engellilik derecesi % 90’ın altında olanların taşıt alım istisna uygulamasına ilişkin malların kayıt ve tescile tabi olmasının yanı sıra yerli katkı oranının en az % 40 olması gerekliliği düzenlendi.
- İşbu Tebliğ ile düzenlenen taşıtların malul ve engelliler tarafından ilk iktisabından sonra taşıtların 5 yıl geçmeden hurdaya çıkarılmayacağına ilişkin düzenleme 10 yıl geçmeden çıkarılamayacağı şeklinde değiştirildi.
- Malul veya engelli tarafından özel tüketim vergisinden istisna olarak ithal edilen taşıtın, ithalat tarihinden itibaren 5 yıllık süre geçmeden tekrar istisna kapsamından yararlanamayacağına ilişkin düzenleme yürürlükten kaldırıldı.
- Kanun ile düzenlenen 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan taşıtlara ilişkin bedelin üst sınırının tespitinde Cumhurbaşkanı’nın tespit edilen tutarı iktisap edilebilecek taşıtlara ilişkin yerli katkı oranını yarısına kadar indirmeye veya 2 katına artırmaya yetkili olacağı düzenlendi.
- İlk iktisabı yapılan taşıtın, ilk iktisap tarihinden itibaren 5 yıl geçtikten sonra satışı veya devri, taşıtın ilk iktisap tarihinden 10 yıl geçmedikçe malul ve engelliye istisnadan tekrar yararlanma hakkının sağlamayacağı düzenlendi.
Saygılarımızla,