2025 yılı Haziran ayı içinde Resmi Gazete’de ilan edilen mevzuat düzenlemelerinin sektörel yansıması.
İÇİNDEKİLER
- ENERJİ PİYASASINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
- ÇEVRE, ÇALIŞMA, SOSYAL GÜVENLİK VE SİGORTA MEVZUATINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
- GÜMRÜK, TİCARET, YATIRIM, İMAR VE İTHALAT MEVZUATINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
- VERGİ MEVZUATI VE KAMU ALACAKLARINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
ENERJİ PİYASASINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
REKABET KURULU’NUN YAPISI VE ATAMA USULLERİ YENİDEN DÜZENLENDİ; EPDK VE ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANLIĞI’NA ÇEŞİTLİ İDARİ YETKİLER TANINIRKEN, ULUSAL BOR ARAŞTIRMA ENSTİTÜSÜ’NE İLİŞKİN BAZI MALİ VE İDARİ AYRICALIKLAR YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILDI.
- 7549 sayılı Bazı Kanunlarda ve 660 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 4 Haziran 2025 tarihli ve 32920 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen 22. ve 23. maddeleri yeniden yürürlüğe konuldu. Rekabet Kurulu’nun biri Başkan, biri İkinci Başkan olmak üzere Cumhurbaşkanı tarafından atanan toplam 7 üyeden oluşacağı, Kurul üyelerinin ise en az 4 yıllık yükseköğrenim görmüş ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 48. maddesinin (A) bendinin (1), (4), (5), (6) ve (7) numaralı alt bentlerinde yer alan şartları taşıyan kişiler arasından seçileceğine ilişkin hükümler yeniden yürürlüğe konuldu.
- Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu üyelerinin en az 4 yıllık yükseköğrenim görmüş olanlar arasından Cumhurbaşkanı tarafından atanacağı hüküm altına alındı.
- Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü (Enstitü) bütçesine gider kaydedilmek suretiyle Ar-Ge projelerinin yürütüldüğü idarelere aktarma yapılmasına ve bu tutarların özel hesaplarda izlenmesine ilişkin düzenleme yürürlükten kaldırıldı.
- Kamu görevlilerine gösterge rakamı üzerinden ücret ödenmesine ve yüksek lisans, doktora öğrencileri ile doktora sonrası araştırmacılara burs verilmesine imkan tanıyan hüküm yürürlükten kaldırıldı.
- Enstitü dışı kamu kurumları ve özel kuruluşlardan destek alınmasına ve aktarılan tutarların özel hesaplarda izlenmesine ilişkin hüküm yürürlükten kaldırıldı.
- Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü’ne ait mal ve varlıkların Devlet malı sayılacağı, haczedilemeyeceği ve rehnedilemeyeceğine ilişkin hüküm yürürlükten kaldırıldı.
- 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu kapsamında elektrik üretim, iletim, dağıtım ve tüketim tesislerine ilişkin inceleme, raporlama, proje onay ve kabul işlemleri konusunda Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’na yetki verilmesi yeniden düzenlendi.
- Dağıtım lisansı sahibi tüzel kişilerin de bu kapsamdaki görevlerde yetkilendirilebileceği açıkça hükme bağlandı.
- Yetki verilen veya görevlendirilen kişilerin yürüteceği iş ve işlemler karşılığında alacakları bedellerin hangi kurum tarafından belirleneceği yeniden düzenlendi; bu kapsamda kamu kurumları kendi bedellerini kendilerinin belirleyeceği, dağıtım lisansı sahibi tüzel kişilerin bedellerinin Enerji Piyasası Düzenleme Kurum’u tarafından, özel hukuk tüzel kişilerinin bedellerinin ise Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından belirleneceği hükme bağlandı.
- Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle, yetkilendirilenlerin nitelikleri, hak ve yükümlülükleri, uygulanacak yaptırımlar ve diğer hususların düzenleneceği yeniden hükme bağlandı.
EPDK TARAFINDAN 2025 YILI TEMMUZ-ARALIK DÖNEMİNDE YEKDEM KAPSAMINDA TEDARİK EDİLEN BİRİM ENERJİ BAŞINA UYGULANACAK MALİYETLERİ AYLIK BAZDA BELİRLENDİ.
- Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunun 26.06.2025 Tarihli ve 13595 Sayılı Kararı 28 Haziran 2025 tarihli ve 32940 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu’nun (EPDK) 26.06.2025 tarihli toplantısında, Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Belgelendirilmesi ve Desteklenmesine İlişkin Yönetmelik kapsamında 2025 yılında tedarik edilen birim enerji miktarı başına öngörülen YEKDEM maliyetinin; Temmuz ayı için 271,36 TL/MWh, Ağustos ayı için 258,58 TL/MWh, Eylül ayı için 301,39 TL/MWh, Ekim ayı için 414,90 TL/MWh, Kasım ayı için 311,91 TL/MWh ve Aralık ayı için 284,87 TL/MWh olarak belirlenmesine karar verildiği belirtildi.
ÇEVRE, ÇALIŞMA, SOSYAL GÜVENLİK VE SİGORTA MEVZUATINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
ÇED YÖNETMELİĞİ’NDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLERLE, HALKIN BİLGİLENDİRİLME USULLERİ YENİDEN BELİRLENDİ. ENERJİ, MADENCİLİK, SU VE ÇEVRE PROJELERİ İÇİN EŞİK DEĞERLER VE KAPSAM KRİTERLERİ REVİZE EDİLEREK DEĞERLENDİRMEYE TABİ TUTULACAK PROJELERİN SINIRLARI YENİDEN ÇİZİLDİ.
- Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 26 Haziran 2025 tarihli ve 32938 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği (Yönetmelik) kapsamında “askıda ilan” tanımı, gerçekleştirilmesi planlanan projeye ilişkin ÇED süreci hakkında, projeden etkilenmesi muhtemel halkın yaşadığı yerlerde; il müdürlüğü, kaymakamlık ve muhtarlıklarda bulunan askı ilan yerlerinde yapılan yazılı duyuru şeklinde değiştirildi.
- Proje başvurusunun yapıldığı ve ÇED sürecinin başladığına ilişkin duyurunun, ÇED başvuru dosyasının halkın görüşüne açıldığı ve süreç tamamlanana kadar görüş ve önerilerin il müdürlüğüne veya Bakanlığa iletilebileceğine dair bilgilendirme, Bakanlık ve il müdürlüğünün internet sayfalarında ilan edileceği belirtilmiştir. Ayrıca söz konusu duyurunun, il müdürlüğü tarafından askıda ilan, anons ve benzeri yöntemlerle halka bildirileceği düzenlendi.
- Çevresel Etki Değerlendirmesi Uygulanacak Projeler Listesinde yapılan değişiklikle; madencilik projeleri kapsamında, yıllık 400.000 ton ve üzeri kapasiteyle kırma, eleme, yıkama, kurutma ve cevher hazırlama işlemlerinden en az birini gerçekleştiren tesisler listeye dahil edildi.
- Rüzgâr enerji santralleri açısından kapsam; 15 adet türbin ve üzeri kara tipi rüzgâr enerji santralleri ile denizüstü rüzgâr enerji santralleri olarak sınırlandırıldı.
- Güneş enerji santralleri yönünden ise düzenleme, proje alanı 20 hektar ve üzeri olan veya kurulu gücü 10 MWm ve üzeri olan tesislerden, yalnızca proje alanı 25 hektar ve üzeri olan (çatı ve cephe sistemleri hariç) güneş enerji santralleri şeklinde değiştirildi.
- Ayrıca, elektrik enerjisi iletim hatlarına ilişkin olarak, 154 kV ve üzeri gerilimde, sürekli uzunluğu 15 km ve üzeri olan hatlar için uygulanan eşik, 154 kV ve üzeri gerilimde ve sürekli uzunluğu 50 km ve üzeri olan hatlar şeklinde yeniden düzenlendi.
- Çevresel Etkileri Ön İnceleme ve Değerlendirmeye Tabi Projeler Listesi kapsamında yapılan değişiklikle, günlük 500 ton ve üzeri kapasitede taş kömürü ve bitümlü maddelerin gazlaştırılması ve sıvılaştırılması projeleri, günlük 50 ton ve üzeri kapasitedeki projeleri kapsayacak şekilde yeniden düzenlenmiştir. Jeotermal kaynağın aranması ve/veya çıkarılması kapsamındaki projeler, jeotermal kaynağın çıkarılması veya kullanılması (Ek-1 Listesi’nin 42. maddesinde belirtilen kullanımlar hariç) şeklinde değiştirildi. Proje alanı 2 hektar ve üzerinde veya kurulu gücü 1 MWm ve üzeri olan güneş enerji santralleri (çatı ve cephe sistemleri hariç) ifadesi, proje alanı 7,5 hektar ve üzeri olan güneş enerji santralleri (çatı ve cephe sistemleri hariç) olarak güncellendi. Göl hacmi 1 milyon m³ ve üzeri olan baraj ve göletler kapsamına rekreasyon amaçlı yapılan projeler dahil edildi. Yeraltı suyu çıkarma veya suyu yeraltında depolama projeleri, yıllık 300.000 m³ ve üzeri kapasitedeki projelerle sınırlandırıldı. Madencilik projeleri kapsamında ise yıllık 10.000 m³ ve üzeri kapasiteli blok mermer ve dekoratif taşların kesme, işleme ve sayalama tesisleri, 5.000 m³ ve üzeri kapasiteli mermer ve dekoratif taşların kesme, işleme ve sayalama tesisleri olarak yeniden tanımlandı; ayrıca, jeotermal kaynak arama projeleri (sismik, elektrik, manyetik, elektromanyetik, jeofizik vb. yöntemlerle yapılan aramalar hariç) de madencilik projeleri kapsamına dahil edildi.
- Son olarak, Liste kapsamına 1-15 adet türbin arası rüzgâr enerji santralleri dahil edildi.
BASIN, DENİZ VE GENEL İŞ HUKUKUNA TABİ İŞVERENLERİN BANKA ARACILIĞIYLA ÖDEME YAPMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ İÇİN GEREKLİ ASGARİ ÇALIŞAN SAYISI 5’TEN 3’E DÜŞÜRÜLDÜ.
- Ücret, Prim, İkramiye ve Bu Nitelikteki Her Türlü İstihkakın Bankalar Aracılığıyla Ödenmesine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik 4 Haziran 2025 tarihli ve 32920 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- 5953 sayılı Basın İş Kanunu’na (5953 sayılı Kanun) tabi olarak faaliyet gösteren işverenlerin banka aracılığıyla ödeme yapma yükümlülüğü, yalnızca en az 5 gazeteci çalıştıranlarla sınırlıyken; bu sınır artık en az 3 gazeteci çalıştıran işverenler olarak güncellendi.
- 5953 sayılı Kanun kapsamında gazeteci ve işçi çalıştıran işverenlerin, ödeme yükümlülüğüne tabi olmaları için aranan asgari personel sayısına ilişkin hükümde yer alan “en az 5 olması durumunda,” ibaresi “en az 3 olması durumunda,” şeklinde değiştirilerek çalıştırılan gazeteci ve işçi sayısının toplamının en az 3 olması halinde bankalar aracılığıyla ödeme yapılacağı hükme bağlandı.
- Deniz İş Kanunu’na tabi olarak gemi adamı çalıştıran işverenlerin bankalar aracılığıyla ödeme yükümlülüğüne ilişkin hükümde yer alan “en az 5 gemi adamı” ibaresi “en az 3 gemi adamı” şeklinde değiştirilerek, bu yükümlülüğün çalıştırılan gemi adamı sayısının en az 3 olması halinde doğacağı hükme bağlandı.
- 4857 sayılı İş Kanunu hükümlerinin uygulandığı işyerlerinde işverenlerin ve 3. kişilerin bankalar aracılığıyla ödeme yükümlülüğüne ilişkin hükümde yer alan “en az 5 işçi” ibaresi “en az 3 işçi” şeklinde değiştirilerek, bu yükümlülüğün çalıştırılan işçi sayısının en az 3 olması halinde doğacağı hükme bağlandı.
YAPI DENETİMİ SÜRECİNE İLİŞKİN TEMİNAT TANIMI GÜNCELLENDİ, YETKİ SINIRI VE İZİN BELGESİ KURALLARI ESNETİLDİ, DENETÇİ BELGESİ ZORUNLULUĞU GETİRİLDİ, SÖZLEŞME, HİZMET BEDELİ VE ÇALIŞMA ESASLARINA DAİR YENİ DÜZENLEMELER YAPILDI.
- Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 12 Haziran 2025 tarihli ve 32924 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- 12.06.2025 tarihli 32924 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (Yönetmelik) kapsamında “Teminat” ifadesinin tanımından “yapı denetim izin belgesi verilmesi sürecinde” ve “Bankalar ve katılım bankaları tarafından verilen” ibareleri çıkartıldı ve “Teminat Mektubu” tanımlandı.
- Yapı denetim kuruluşunun işleri denetim yetki sınırını aşmıyorsa, 500 m²’ye kadar olan son bir iş nedeniyle sınır aşımı mümkün kılındı. Ancak bu durumda yetki sınırı altına düşülene kadar yeni iş alınamayacağı düzenlendi.
- Üç yıl geçerli izin belgesinin vizelenmemesi halinde belgenin kullanımına izin verilmeyeceğine dair hüküm kaldırıldı.
- Denetçi mimar ve denetçi mühendis olarak görev yapabilmek için, Bakanlıkça belirlenecek formata uygun denetçi belgesi alınması şartı getirildi.
- Elektronik ortamda görevlendirilebilecek kuruluşun bulunmadığı illerde, Bakanlıkça belirlenen yapı denetim kuruluşlarının faaliyet gösterebileceği, bu durumda denetçi ve yardımcı kontrol elemanlarının yerleşim yerinin ilgili il olması gerektiği düzenlendi.
- İlgili ili merkez seçen elektronik ortamda görevlendirilebilecek bir kuruluş faaliyete geçene kadar, dışarıdan gelen yapı denetim kuruluşlarının çalışmasına izin verileceği düzenlendi.
- Merkez kuruluş faaliyete geçtiğinde, dışardan gelenlerin yeni iş üstlenmesine izin verilmeyeceği; ancak mevcut sözleşmelerin, sorumluluk bitene kadar sürdürülebileceği düzenlendi.
- Men cezası alan kuruluş nedeniyle denetimsiz kalan yapılar için, o ilde başka uygun kuruluş yoksa, Bakanlık tarafından başka ilden bir kuruluş görevlendirilebileceği ve bu durumda yerleşim yeri şartı aranmayacağı belirtildi.
- 500 m²’ye kadar olan işler için yapı sahiplerinin sistem üzerinden görevlendirilen kuruluşlarla sözleşme yapabileceği düzenlendi.
- Yapı denetimi çalışma birimleri güncellendi.
- Sözleşmenin imzalanıp 3 ay içinde inşaata başlanmaması, başlamış olsa da 3 ay durması ya da karşılıklı mutabakat sağlanması halinde sözleşmenin feshedilebileceği düzenlendi.
- Yapı denetimi hizmet bedeline esas yapı gruplarına ilişkin birim maliyetler hakkındaki tablo güncellendi ve yapı denetim hizmet sözleşmesi bedeline esas inşaat alanı 500 metrekareye kadar olan yapılarda ise hizmet bedeli oranının % 3,5’a kadar artırılabileceği düzenlendi.
- Yapım süresi kısaldığında hizmet bedelinde % 5 indirim öngören hüküm yürürlükten kaldırıldı.
- Yapı Denetim Hizmet Bedeline Esas Oranlar Cetveli güncellendi.
- Ruhsat sonrası inşaat alanı değişirse, yapı denetim kuruluşu, yapı sahibi, müteahhit ve şantiye şefinin birlikte seviye tespit tutanağı hazırlayacağı ve yeni hizmet bedeli oranının yalnız kalan kısma uygulanacağı düzenlendi.
- Güçlendirme işleri için bedelin, yapının tamamı için belirlenen bedelin % 25’inden az olamayacağı belirlendi.
- Hizmet sözleşmesine esas inşaat alanının; yeni yapıda ilgili mevzuata göre, ruhsatlı tadilatta toplam alana ve keşfe orantılı, güçlendirmede % 25 oranı ya da güçlendirme alanının büyüğü, ruhsatsız işlerde denetim hizmet bedellerine göre, feshedilen işlerde ise onaylı fesih seviyesine göre belirleneceği düzenlendi.
ULUSAL İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KONSEYİ’NİN YAPISI, GÖREVLERİ VE ÇALIŞMA USULLERİ 2025/11 SAYILI CUMHURBAŞKANLIĞI GENELGESİ İLE YENİDEN DÜZENLENDİ VE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ POLİTİKALARININ BELİRLENMESİNDE GENİŞ KATILIMLI BİR YAPI ÖNGÖRÜLDÜ.
- Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Konseyi ile İlgili 2025/11 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi 21 Haziran 2025 tarihli ve 32933 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- İşbu Genelge’de, 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu uyarınca, ülke genelinde iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili politika ve stratejilerin belirlenmesi amacıyla Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Konseyi’nin (Konsey) kurulduğu belirtildi. Konseyin çalışmalarının, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı veya görevlendirilecek bakan yardımcısı tarafından yürütüleceği ve ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının yetkili temsilcilerinin katılımıyla gerçekleştirileceği ifade edildi.
- Konseyde; Aile ve Sosyal Hizmetler, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği, Enerji ve Tabii Kaynaklar, Kültür ve Turizm, Milli Eğitim, Ticaret, Sağlık, Sanayi ve Teknoloji, Tarım ve Orman ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlıklarının ilgili bakan yardımcıları; Strateji ve Bütçe Başkanlığı’nın ilgili başkan yardımcısı; Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü, Çalışma Genel Müdürlüğü, Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı ile Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından temsil sağlanacağı düzenlendi.
- Ayrıca, işçi, işveren ve kamu görevlileri sendikalarından ulusal düzeyde temsil gücüne sahip, en fazla üyeye sahip üç konfederasyon ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu ve Türkiye Ziraat Odaları Birliği tarafından da temsilciler görevlendirileceği belirtildi. Konsey tarafından, iş sağlığı ve güvenliği mevzuatının yeni gelişmeler ışığında gözden geçirilmesi ve Ulusal İş Sağlığı ve Güvenliği Politika Belgesi’nin hazırlanmasının öngörüldüğü ifade edildi.
- Konseyin, yılda en az bir defa toplanacağı; çalışma usul ve esaslarının Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından belirleneceği; sekretarya hizmetlerinin ise Bakanlık İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü tarafından yürütüleceği belirtildi. Konsey çalışmaları kapsamında ihtiyaç duyulması halinde alt kurullar ile danışma ve çalışma gruplarının oluşturulabileceği ifade edildi. Ayrıca, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının yanı sıra üniversitelerin, sivil toplum kuruluşlarının, meslek birliklerinin, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının ve özel sektör temsilcilerinin Konsey toplantılarına davet edilebileceği; söz konusu alt kurul, danışma ve çalışma gruplarında yer alabilecekleri belirtildi.
AFET SONRASI BİNA HASARLARININ TESPİT EDİLMESİNE VE BU TESPİTLERİN BELİRLİ SÜRELER İÇİNDE TAMAMLANMASINA YÖNELİK USUL VE ESASLAR BELİRLENDİ.
- Afetler Sonrası Bina Hasar Tespiti Yapılmasına İlişkin Genel Kurallar Hakkında Yönetmelik yayımından 6 ay sonra, 22 Aralık 2025 tarihinde yürürlüğe girmek üzere 22 Haziran 2025 tarihli ve 32934 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre;
- Afetler Sonrası Bina Hasar Tespiti Yapılmasına İlişkin Genel Kurallar Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) yayımlandı. İşbu Yönetmelik kapsamında bina ve bina türü yapıların meydana gelen bir afet nedeniyle gördüğü hasarın gözlemsel yöntemler ve veriler kullanılarak tespit edilmesine dair usul ve esaslar belirlendi.
- Bina ve bina türü yapıların hasar tespit işlemlerinin nasıl yapılacağını ve hangi hasar kalemlerinin kapsam dışı olduğu belirlendi.
- Hasar tespit ekiplerinin en az iki kişiden oluşacağı; ekibin inşaat mühendisi, mimar ve inşaat teknikeri meslek grubundan oluşacağı ve hasar tespit raporunun bu ekip tarafından düzenleneceği, yılda en az bir kere eğitim alacakları belirlendi.
- Hasar derecelerinde belirlenen 10 koddan biri ile sınıflandırılacağı ve işbu tespitin, yalnızca tespite sebep teşkil edecek afetin etkilerini ortaya serecek şekilde hesaplanacağı belirtildi. Binaların muhtemel riskini ortaya serecek nitelikte bir hasar tespit raporu verilmeyeceği belirtildi. Binaların hasar tespitlerinde hangi temel yaklaşımların esas alınacağı ek olarak belirlendi.
- Hasar tespit çalışmalarının; afet etkisinin belirlenmesi, ilk hasar tespitinin yapılması ve itiraz hasar tespit çalışmalarının yürütülmesi olmak üzere üç aşamalı bir süreç şeklinde gerçekleştirileceği belirlendi. İlk hasar tespit çalışmalarının tamamlanmasının ardından, itiraz hasar tespit sürecine geçilmeden önce itiraz taleplerinin kabulüne ilişkin çalışmaların yürütüleceği, bu sürecin ulusal veya yerel düzeyde görev yapan afet hasar tespit grubunun ana çözüm ortağı koordinasyonunda yürütüleceği düzenlendi. Hasar tespit süreçleri devam ederken, tespit sonuçlarını etkileyebilecek büyüklükte artçı depremlerin meydana gelmesi durumunda, yeniden hasar tespiti yapılmasının gerekip gerekmediği hususunda Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (Başkanlık) görüşü doğrultusunda hareket edileceği belirtildi.
- Afet etkisi belirleme çalışmalarının, afetin meydana gelmesiyle birlikte resen veya gelen talepler doğrultusunda başlatılacağı, 15 gün içinde tamamlanacağı ve hazırlanan raporun, icmal ve tutanaklarının yerel düzeydeki ana çözüm ortağı tarafından il afet ve acil durum müdürlüğüne iletileceği belirtildi. Gerek görülmesi halinde, ulusal düzey ana çözüm ortağının talebi üzerine bu süre, Başkanlık tarafından bir defaya mahsus uzatılabileceği düzenlendi. Genel hayata etkililik değerlendirmesi, bina türü yapılardaki hasarlar esas alınarak yapılarak; metruk yapıların değerlendirmeye dahil edilmeyeceği düzenlendi. Afetin genel hayata etkili olduğu tespit edilirse, bu çalışmaların tamamlanarak ilk hasar tespit aşamasına geçileceği belirtildi. Afet etkisi belirleme raporlarının, hak sahipliğine esas teşkil etmediğinden ilan edilmeyeceği düzenlendi.
- İlk hasar tespit çalışmalarının genel hayata etkili afet bölgesi kararı alındıktan sonra başlatılacağı ve binalar tespit edilirken adres belirleme işlemlerinin Mekânsal Adres Kayıt Sistemi verileri esas alınarak yapılacağı düzenlendi. Hasar tespit çalışmalarının, il ekibi yeterliyse 15 gün, yetersizse 90 gün içinde tamamlanacağı ve hazırlanan belgelerin bu süreler içinde il afet ve acil durum müdürlüğüne iletileceği düzenlendi. İhtiyaç halinde, bu sürenin uzatılabileceği belirtildi.
- İtiraz talebi kabul sürecinin, ilk hasar tespit sonuçlarının ilanıyla başlayacağı ve itiraz süresinin Acil Yıktırılacak Binayı (AYB) için 3 gün, diğer binalar için 30 gün olacağı; bu süre dışında yapılan başvuruların kabul edilmeyeceği düzenlendi.
- Başvurunun, e-Devlet üzerinden veya ilgili yerel talep kabul noktalarına dilekçeyle yapılabileceği belirtildi. Talebin, bağımsız bölümle ikamet ya da mülkiyet bağı olan kişilerce yapılabileceği ve tek bir kullanıcı başvurusunun, tüm bina için işlem başlatılmasına yeterli olduğu belirtildi.
- İtiraz hasar tespit çalışmalarının, itiraz talebinin resmi olarak kabul edildiği binalar için yapılacağı AYB için itirazların en geç 3 gün içinde, diğer binalar için ise itiraz toplama süreci bittikten sonra başlatılacağı belirtildi. Çalışmaların, ilan süresinin bitiminden itibaren 45 gün içinde tamamlanıp raporlar ilgili müdürlüğe iletileceği ve itiraz tespitini yapan ekibin, ilk tespiti yapan ekipten farklı teknik personelden oluşacağı bir binada sadece bir itiraz tespiti yapılacağı düzenlendi.
- Tespiti yapılan tüm binaların fotoğraflanacağı ve Başkanlık veya il afet ve acil durum müdürlüğü talep ettiğinde sunulmak üzere, yerel düzey afet hasar tespit grubu ana çözüm ortağı tarafından dijital ortamda arşivleneceği belirtildi. Rapor ve isim listelerinin; afet bilgileri, yerleşim yeri, afetzede isim ve adresleri, binanın kullanım amacı, taşıyıcı sistemi ve hasar durumunu içereceği düzenlendi. Afetzede listelerinin ise her hasar derecesi için ayrı ve ilan için hazırlanacağı belirtildi.
- Yerel afet hasar tespit grubu tarafından hazırlanan raporlar doğrultusunda boşaltma ve yıkım olurları alınarak valiliğe veya kaymakamlığa teslim edileceği düzenlendi. Mahallin en büyük mülki idare amiri, afetzedelere bu olurları tebliğ ettirip binaların derhal boşaltılmasını sağlayacağı ve tahliye işlemi ilgili afet tahliye grubu gözetiminde yapılacağı belirtildi. İtiraz süreci tamamlanıp binalar boşaltıldıktan sonra, acil yıktırılacak binaların 10 gün, ağır hasarlı binaların ise 1 yıl içinde yıktırılacağı belirtildi.
- Acil yıktırılacak binalara ait listelerin 3 gün, diğer hasar derecelerindeki binalara ait listelerin ise ilk ve itiraz tespit çalışmaları sonrası 30 gün süreyle ilan edileceği belirtildi.
- Afet sonrası bina hasar tespitinin, sadece gözlemsel yöntemlerle mevcut hasarın belirlenmesiyle sınırlı olacağı risk analizi veya gelecekteki afetlere dayanıklılık ölçümü içermeyeceği belirtildi. Aynı binanın, sonraki afetlerde gördüğü hasar nedeniyle hasar tespit ekibine sorumluluk yüklenemeyeceği belirtildi.
- AYB ve ağır hasarlı binalarda eşya tahliyesinin, eklerde belirtilen taahhütname kullanılarak, yerel afet tahliye grubu gözetiminde yapılacağı belirtildi.
- Kamu binaları için sadece ilk hasar tespitinin yapılacağı; itiraz durumunda nihai işlemlerin ilgili kamu kurumlarının sorumluluğunda olduğu belirtildi.
- Önceki afetlerde ağır veya orta hasarlı olup güçlendirilmemiş veya yıktırılmamış binalara tekrar hasar tespiti yapılmayacağı, bu binaların “değerlendirme dışı” sayılacağı belirtildi. Ortak taşıyıcı sisteme sahip binaların veya bağımsız bölümlerin tek hasar derecesiyle değerlendirileceği ve sehven farklı hasar derecesi verilirse; ağır hasarlı olan varsa tümü ağır hasarlı, orta hasarlı olan varsa tümü en az orta hasarlı sayılacağı düzenlendi.
2025 YILI MAYIS AYI D1 İŞLEME İZİN BELGELERİNİN LİSTESİ YAYIMLANDI.
- 2025 Yılı Mayıs Ayına Ait Dahilde İşleme İzin Belgelerinin (D1) Listesi 22 Haziran 2025 tarihli ve 32934 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre;
- 01.05.2025 – 31.05.2025 tarihleri arasında düzenlenen Dahilde İşleme İzin Belgeleri’ne (D1) ilişkin liste (Liste) yayımlandı.
- İşbu Liste kapsamında, Petkim Petrokimya Holding Anonim Şirketine de yer verildi.
BİNALARDA ENERJİ PERFORMANSI YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLERLE, YENİ BİNALARIN KAPSAMI YAPI İNŞAAT ALANI ESASINA GÖRE BELİRLENDİ, BEP-TR ENTEGRASYONU VE ENERJİ KİMLİK BELGESİ SÜREÇLERİ GÜÇLENDİRİLDİ, DENETİM VE BAKIM YÜKÜMLÜLÜKLERİ NETLEŞTİRİLDİ, BAZI KÜÇÜK YAPILAR İÇİN MUAFİYET GETİRİLDİ VE GEÇİŞ SÜRECİNE İLİŞKİN İSTİSNALAR DÜZENLENDİ.
- Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 24 Haziran 2025 tarihli ve 32936 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- 05.12.2008 tarihli ve 27075 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğinde (Yönetmelik) Değişiklik Yapılmasında Dair Yönetmelik (Değişiklik Yönetmeliği) kapsamında yapılan değişiklerle enerji performansı düzenlemelerine tabi olan yeni binaların kapsamı “toplam kullanım alanı” ölçütü yerine “yapı inşaat alanı” esas alınarak belirlendi.
- Mimari, mekanik ve aydınlatma projeleri için BEP-TR yazılımıyla hazırlandı Ön Hesap Sonuç Formu’nun ruhsat eki projelerle sunulması zorunlu tutuldu, avan projeyle ruhsat alınması durumunda bu formun aranmayacağı belirtildi. Ayrıca, uygun sistem türünün belirlenmesine yönelik bir hüküm eklendi; ferdi ve merkezi ile merkezi soğutma ibareleri, ferdi, merkezi veya bölgesel ve merkezi veya bölgesel soğutma olarak değiştirildi.
- Enerji Kimlik Belgesi düzenleme sürecine ilişkin sorumluluk dağılımı açıkça belirlendi ve denetim mekanizması güçlendirildi. Mimari detay projeler ile ısı yalıtım raporlarının birbiriyle uyumlu olması zorunlu hâle getirildi.
- Yüksek cam yüzey oranına sahip binalar için ısı yalıtımı kriterleri netleştirildi ve TS 825 Standardı’na doğrudan bağlılık hüküm altına alındı. Ayrıca, yalıtım hesaplarında belirtilen kriterlerin sağlandığının teknik olarak ispatı zorunlu hale getirildi ve güneş enerjisi kazancına karşı mimari çözümler geliştirilmesi gereği açıkça düzenlendi.
- İç ortam hava kalitesine ilişkin esaslarda kullanılan teknik standart güncellendi ve TS EN 13465 yerine TS EN 16798 serisi esas alındı.
- Belirli yapılara yenilenebilir enerji kaynakları ile desteklenen merkezi sıhhi sıcak su sisteminin planlanması ve bu düzenlemeye uymayan binalar için yeni düzenlemeler getirildi.
- Binanın enerji performansını etkileyen mimari, mekanik, elektrik ve aydınlatma sistemlerinin periyodik bakımının, üretici firmanın belirlediği usul ve esaslara göre bina sahibi, yöneticisi, varsa enerji yöneticisi veya işletmecisi tarafından yaptırılması hüküm altına alındı. Ayrıca, yapı ruhsatı vermeye yetkili idarelerce yapılacak denetimlerde bu bakımlara ilişkin dokümanların inceleneceği ve gerekli önlemlerin alınacağı belirtildi.
- Bazı gizli yapılar, ruhsatsız yapılar ve küçük binalar için enerji kimlik belgesi zorunluluğu kaldırıldı. “BEP-TR’ye erişim yetkisi” kapsamı da enerji kimlik belgesi uzmanlarını içerecek şekilde genişletildi.
- Enerji kimlik belgesi düzenlemeye yetkili kuruluşların ve uzmanların denetiminin Bakanlık ya da yetkilendirilmiş kurumlarca yapılacağı, bu denetimlerin periyodik ve şikâyet üzerine olabileceği düzenlendi. Ayrıca, belge düzenlemeye esas bilgi ve belgelerin geçerlilik süresince saklanması, istenen belgelerin sunulmaması durumunda BEP-TR erişiminin engelleneceği, yetkisini kötüye kullananların erişiminin denetim sonuçlanana kadar durdurulacağı hüküm altına alındı.
- Geçici 7. madde ihdas edildi. Buna göre, 8. maddenin ikinci fıkrası, 13. maddenin üçüncü fıkrası ve 19. maddenin üçüncü fıkrası bakımından, 30.06.2025’ten önce yapı ruhsatı başvurusunda bulunulan yapılar için başvuru tarihindeki hükümler; kamu kurumlarınca ihale kararı alınmış yapılar için ise ihale tarihindeki hükümler geçerli olacağı belirlendi.
DOĞRULAMA KODLARININ TİCARİ İLETİ AMACIYLA AÇIK RIZA VE AYDINLATMA OLMAKSIZIN KULLANILMASININ HUKUKA AYKIRI OLDUĞU BELİRTİLDİ VE HER İŞLEM İÇİN AYRI AÇIK RIZA ALINMASI GEREKTİĞİ İFADE EDİLDİ.
- Kişisel Verileri Koruma Kurulunun 10/06/2025 Tarihli ve 2025/1072 Sayılı Kararı 26 Haziran 2025 tarihli ve 32938 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre;
- 10.06.2026 tarihli ve 2025/1072 sayılı Karar Numarası ile, Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından “Ürün ve Hizmet Sunumu Sırasında İlgili Kişilere SMS ile Doğrulama Kodu Gönderilmesi Suretiyle Kişisel Verilerin İşlenmesi Hakkında” İlke Kararı yayımlandı.
- Kişisel Verileri Koruma Kurumu’na iletilen şikâyet ve ihbarlarda, ürün ve hizmet sunum süreçlerinde ilgili kişilere gönderilen SMS doğrulama kodlarının, ödeme, kayıt, üyelik ve benzeri işlemler için gerekli olduğu belirtilerek talep edildiği; ancak bu kodların alınmasının ardından kişilere ticari elektronik ileti gönderildiği iddia edildi. Kurul tarafından yapılan incelemede, SMS’ler aracılığıyla açık rıza alınmadan önce aydınlatma yapılmadığı ve doğrulama kodlarının esasen başka amaçlarla (örneğin ticari ileti izni) kullanıldığı tespit edildi.
- 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nda (KVKK) düzenlenen kişisel verilerin işlenme şartları kapsamında kişisel verilerin ancak açık rıza ile işlenebileceği, açık rızanın ise belirli bir konuya ilişkin, bilgilendirmeye dayanan ve özgür iradeyle açıklanması gerektiği hüküm altına alındı. Ayrıca, Veri sorumlusunun aydınlatma yükümlülüğü kapsamında, kişisel verilerin elde edilmesi sırasında aydınlatma yükümlülüğünün ayrı ve açık biçimde yerine getirilmesi zorunlu kılındı.
- Bu kapsamda; açık rızanın, ürün veya hizmetin sunulması için zorunlu bir şart gibi gösterilmesinin özgür irade unsurunu zedeleyeceği, dolayısıyla geçerli bir açık rızadan söz edilemeyeceği ifade edildi. Açık rıza ile gerçekleştirilecek işlemler için kişilere seçenek sunulmasının ve her bir işlem için ayrı ayrı açık rıza alınmasının gerektiği vurgulandı. Ayrıca, SMS ile gönderilen doğrulama kodlarının hangi amaçla kullanılacağına ilişkin açık ve anlaşılır bilgi verilmesinin ve bu bilgilendirmenin hem SMS içeriğinde hem de fiziksel veya dijital ortamlarda sağlanmasının önemi belirtildi.
- Ticari elektronik ileti izni alınmasına yönelik açık rızanın, ürün veya hizmet sunumunun tamamlanmasından sonra talep edilmesi ya da rıza verilmediği durumda da hizmetin sunulmaya devam edileceği yönünde ilgili kişilerin bilgilendirilmesi gerektiği ifade edildi.
- Belirtilen yükümlülüklerin, veri güvenliğine ilişkin yükümlülükler uyarınca alınması gereken idari ve teknik tedbirlerden olduğu; aksi durumda KKVK’nın 18. maddesi kapsamında ilgili veri sorumluları hakkında işlem tesis edileceği belirtildi.
- Son olarak, konuya ilişkin ilke kararının KKVK uyarınca Resmî Gazete ve Kurumun internet sitesinde yayımlanmasına oybirliğiyle karar verildi.
GÜMRÜK, TİCARET, YATIRIM, İMAR VE İTHALAT MEVZUATINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
KRİPTO VARLIK HİZMET SAĞLAYICILARININ UZAKTAN KİMLİK TESPİTİ İŞLEMLERİNDE, ARACI KURUMLAR VE PORTFÖY YÖNETİM ŞİRKETLERİNE İLİŞKİN MEVCUT YÖNTEM VE TEDBİRLERİN UYGULANACAĞI; KİMLİK BİLGİLERİNİN İSE İÇİŞLERİ BAKANLIĞI’NIN KİMLİK PAYLAŞIM SİSTEMİ ÜZERİNDEN DOĞRULANMASININ ZORUNLU OLDUĞU DÜZENLENDİ.
- Mali Suçları Araştırma Kurulu Genel Tebliği (Sıra No:19)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No:28) 12 Haziran 2025 tarihli ve 32924 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- 12.06.2025 tarihli 32924 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Mali Suçları Araştırma Kurulu Genel Tebliği (Sıra No:19)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Sıra No:28 (Tebliğ) kapsamında, kripto varlık hizmet sağlayıcıları için gerçekleştirilecek olan uzaktan kimlik tespitinin; 8/2/2022 tarihli ve 31744 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Aracı Kurumlar ve Portföy Yönetim Şirketleri Tarafından Kullanılacak Uzaktan Kimlik Tespiti Yöntemlerine ve Elektronik Ortamda Sözleşme İlişkisinin Kurulmasına İlişkin Tebliğ (III-42.1)’de belirlenen yöntem ve tedbirler kapsamında gerçekleştirileceği düzenlendi.
- Bahse konu tespit kapsamında alınan adres ile kimlik bilgilerinden ad, soyad, doğum tarihi ve T.C. kimlik numarası bilgilerinin İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü kimlik paylaşım sistemi veri tabanı vasıtasıyla doğrulanması gerektiği belirtildi.
BAĞIMSIZ DENETİME TABİ ŞİRKETLERİN BELİRLENMESİNE İLİŞKİN ÖLÇÜTLERİN EŞİK DEĞERLERİ, 9774 SAYILI CUMHURBAŞKANI KARARI’NA UYUMLU ŞEKİLDE GÜNCELLENDİ; DENETİMDEN ÇIKIŞ KRİTERLERİ REVİZE EDİLDİ VE 2024 HESAP DÖNEMİ İÇİN DENETİME TABİ OLMA DURUMU, 2023 YILI FİNANSALLARINA GÖRE BELİRLENECEK ŞEKİLDE YENİDEN DÜZENLENDİ.
- Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Cumhurbaşkanı Kararına İlişkin Usul ve Esaslarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kurul Kararı 13 Haziran 2025 tarihli ve 32925 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu’nca (KGK) düzenlenen 10.06. 2025 tarihli ve 75935942-050.01.04-[03/32601] sayılı Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Cumhurbaşkanı Kararına İlişkin Usul ve Esaslarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kurul Kararı (Kurul Kararı) 13.06.2025 tarihli 32925 sayılı Resmi Gazetede yayımlandı. Kurul Kararı, 6434 sayılı Bağımsız Denetime Tabii Şirketlerin Belirlenmesi Hakkında Karar’ın KGK’ya verdiği uygulama yetkisi kapsamında düzenlenip 01.05.2025 tarihli ve 32887 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 9774 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı uyarınca bağımsız denetim eşiklerinin güncellenmesini ve mevzuatların uyumunu teminen hazırlandı.
- Kurul Kararı uyarınca, bağımsız denetime tabi şirketlerin belirlenmesi hususundaki ölçütlerin eşik değerlerini ve denetime tabii olma durumunu gösteren tablo, 9774 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile uyumlu olacak şekilde değiştirildi. Yine aynı kapsamda bir şirketin denetim kapsamından çıkması için belirlenen eşik değerler de düzenlenerek mevcut duruma uyumlu hale getirildi.
- Değişiklikler uyarınca, 2024 hesap dönemi için bir şirketin bağımsız denetime tabi olup olmadığı ya da denetim kapsamından çıkıp çıkmadığı hususunun, ilgili yıla ait geçerli eşik değerlere göre belirleneceği düzenlendi. Bu kapsamda, 2025 yılında denetim kapsamında olunup olunmadığının tespitinde; 2023 hesap dönemine ait genel kurulda onaylanmış finansal tablolarda yer alan aktif toplamı ve yıllık net satış hasılatının esas alınacağı belirtildi.
- Bu hususlar, 01.01.2025 ve sonrasında başlayan hesap dönemlerinde uygulanmak üzere yayımı (13.06.2025) tarihinde yürürlüğe girdi.
HAZİNE TAŞINMAZLARININ KİRALANMASI VE İRTİFAK HAKKI TESİS EDİLMESİNE İLİŞKİN OLARAK ESAS VE USULLERDE DEĞİŞİKLİKLER YAPILDI.
- Hazine Taşınmazlarının İdaresi Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 14 Haziran 2025 tarihli ve 32926 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Hazine Taşınmazlarının İdaresi Hakkında Yönetmelik (Yönetmelik) ile düzenlenen ihaleye hazırlık aşamasındaki tahmini bedel tespiti hükümlerinde düzenlemeler yapıldı ve bu kapsamda tarım ve hayvancılık ile sanayi amaçlı tesis edilecek irtifak hakları kapsamına enerji üretimi dahil edildi.
- Yönetmelik kapsamında kira sözleşmesinin sona ermesi ve feshine ilişkin düzenlemeye merkezde Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı (Bakanlık), illerde Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü, ilçelerde Milli Emlak Müdürlüğü yoksa Milli Emlak Şefliği’nin (hepsi birlikte İdare) en az 10 gün süreli ve nedenleri açıkça belirtilen ihtarına rağmen aynı durumun devam etmesi halinde, ayrıca protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın İdarece feshedilebileceği dahil edildi.
- Yönetmelik kapsamında kira sözleşmesinin süresinin sona ermesi, feshi veya taşınmazın yeniden kiraya verilmesinin İdare tarafından uygun görülmemesi halinde yapılacak tebligattan itibaren 15 gün içinde taşınmazın İdare’ye teslim edilmemesi durumunda, sözleşmenin sona erdiği veya feshedildiği tarih ile tahliye süresinin sona erdiği düzenlendi. Belirtilen bu tarih arasındaki dönem için ecrimisil alınabileceği ve tahliye süresinin sona erdiği tarihten itibaren her geçen gün için ceza bedeli ödenmesi öngörüldü.
- Yönetmelik kapsamında kira sözleşmesinin süresinin sona ermesi ve kiracı tarafından yeniden kiralama talebinde bulunulması halinde sözleşmenin sona erdiği tarih ile yeni sözleşmenin düzenlendiği tarih arasındaki süre için, yeni sözleşmede öngörülen bedel üzerinden kullanım bedeli ödenebileceği düzenlendi.
- İrtifak hakkı veya kullanma izni süresinin dondurulmasına ilişkin olarak dondurma sebeplerinin devam ediyor olması şartı eklendi.
- İrtifak hakkı veya kullanma izni sona erdiğinde, idare tarafından yapılan bildirimden itibaren 15 gün içinde taşınmaz boşaltılıp yapı ve tesisler teslim edilmezse geçen her gün için ilgili yıl bedelinin % 1’i oranında ceza ödenebileceği; bu cezanın taşınmazın kullanımını veya tahliyenin ertelenmesini haklı kılmayacağı düzenlendi.
- Korunaklı deniz alanlarında; kıyıya bağlantısı olmayan yüzer iskele, şamandıra ve tonoz sistemlerinin, özel tekne ve yatların güvenli bağlanması amacıyla Bakanlık tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda kiraya verilebileceği düzenlendi.
- Yönetmelik kapsamında yapılan ve yukarıda açıklanan değişiklikler Yönetmelik eklerinde yer alan hukuki dokümanlar içerisinde de değişiklikler doğrultusunda düzenlendi.
- Yönetmelik hükümlerinin, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından yürütüleceği düzenlendi.
ETİL ASETATIN İTHALATINDA UYGULANAN EK MALİ YÜKÜMLÜLÜK NİTELİĞİNDEKİ KORUNMA ÖNLEMİNDEN MUAFİYET SAĞLANMASI AMACIYLA AÇILAN GENEL TARİFE KONTENJANININ KULLANIMINA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR BELİRLENDİ.
- İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresine İlişkin Tebliğ (No: 2025/4) 22 Haziran 2025 tarihinde yürürlüğe girmek üzere 19 Haziran 2025 tarihli ve 32931 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre;
- İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresine İlişkin Tebliğ No: 2025/4 (Tebliğ) ile 2915.31.00.00.00 Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonlu etil asetatın ithalatında uygulanan ek mali yükümlülük niteliğindeki korunma önleminden muafiyet sağlanması amacıyla açılan genel tarife kontenjanının kullanımına ilişkin usul ve esaslar belirlendi.
- Etil asetatın ithalatında ek mali yükümlülükten muafiyet sağlamak üzere, ülke ayrımı yapılmaksızın ek mali yükümlülüğün uygulanacağı her bir dönem için belirlenen tarife kontenjanı 10.000 ton olarak belirlendi.
- Tarife kontenjanı taleplerine ilişkin başvuruların Ticaret Bakanlığı’nın (Bakanlık) internet sitesi üzerinden elektronik imzayla yapılacağı belirtilerek başvuru usulü ve başvuru ile gönderilmesi gereken bilgiler düzenlendi. Her bir başvurunun yalnızca bir ithal lisansı talebini içerebileceği düzenlendi. Elektronik ortamda yaşanabilecek sıkıntılar nedeniyle başvuru yapılamaması halinde başvuruların fiziksel olarak da yapılabileceği düzenlendi. Bakanlığın beyanların doğruluğunu inceleme ve gerekirse ek belge talep etme yetkisine sahip olduğu başvurularda yer alan eksikliklerin giderilinceye kadar başvuruların değerlendirmeye alınmayacağı düzenlendi.
- Tarife kontenjanının ilk gelen ilk alır yöntemiyle dağıtılacağı, her bir ithal lisansı en fazla 150 ton ile sınırlı olacağı ve her bir ithal lisansının sadece bir ülke veya gümrük bölgesi için geçerli olacağı düzenlendi. Aynı başvuru sahibi için yeni bir ithal lisansı düzenlenebilmesi, önceki lisansın üzerinden en az 30 gün geçmiş olması ve o lisansa konu ithalat işlemlerinin tamamlanmış olması şartına bağlandı.
- Tarife kontenjanı kapsamında ithalat yapabilmek için, Bakanlıkça elektronik ortamda düzenlenen ve yalnızca başvuru sahibine ait olan ithal lisansın gümrük beyannamesi tescilinde ilgili gümrük idaresince aranacağı düzenlendi. Bakanlıkça lisans bilgisinin e-posta yoluyla bildirileceği, yazılı bildirim yapılmayacağı düzenlendi. Gümrük idaresinde kaydı bulunmayan başvuru sahiplerine bildirim yapılacağı ve 5 iş günü içinde kayıt yaptırılmaması halinde başvurunun geçersiz sayılacağı düzenlendi. İthal lisansının yalnızca geçerlilik süresi içinde kullanılabileceği ve devredilemeyeceği düzenlendi.
- Tebliğ hükümlerinin Ticaret Bakanlığı tarafından yürütüleceği düzenlendi.
ETİL ASETAT İTHALATINDA UYGULANAN EK MALİ YÜKÜMLÜLÜKTEN MUAFİYET SAĞLAMAK ÜZERE BELİRLİ ÜLKELERE TANINAN TARİFE KONTENJANININ KULLANIMINA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR DÜZENLENDİ.
- İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresine İlişkin Tebliğ (No: 2025/5) 22 Haziran 2025 tarihinde yürürlüğe girmek üzere 19 Haziran 2025 tarihli ve 32931 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre;
- İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresine İlişkin Tebliğ No: 2025/5 (Tebliğ) ile 2915.31.00.00.00 Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonlu etil asetat ithalatında uygulanan ek mali yükümlülükten muafiyet sağlamak üzere belirli ülkelere tanınan tarife kontenjanının kullanımına ilişkin usul ve esasları düzenlendi.
- Etil Asetat İthalatında Korunma Önlemi Uygulanmasına İlişkin Karar’ın ekinde yer alan ülkelerden yapılacak etil asetat ithalatında uygulanacak tarife kontenjanı, korunma önleminin uygulandığı her dönemde toplam 4.644 ton olarak belirlendi ve her bir ülke veya gümrük bölgesi için ise bu miktar 1.548 ton ile sınırlandırıldı.
- Etil asetat ithalatında uygulanacak tarife kontenjanı taleplerine ilişkin başvuruların elektronik imza ile Ticaret Bakanlığı’nın (Bakanlık) internet sitesi üzerinden yapılacağı, yetkilendirme işlemlerinin işbu Tebliğ çerçevesinde gerçekleştirileceği düzenlendi. Başvuruların belirlenen belge türü seçilerek ve gerekli belgeler sisteme yüklenerek tamamlanacağı, bir başvuruda yalnızca bir ithal lisansının talep edilebileceği düzenlendi. Teknik aksaklıklar halinde fiziki başvurunun yapılmasının da mümkün olacağı düzenlendi. Bakanlığın başvuru belgelerinin doğruluğunu incelemeye yetkili olduğu ve gerekirse başvuru sahibinden ek bilgi veya belge talep edebileceği düzenlendi.
- Tarife kontenjanının ilk gelen ilk alır esasına göre dağıtılacağı, her ithal lisansının en fazla 150 ton için ve yalnızca bir ülke veya gümrük bölgesi adına düzenlenebileceği belirlendi. Yeni bir lisans alınabilmesi için, önceki lisansın tarihinden en az 30 gün geçmiş olması ve ilgili ithalat işlemlerinin tamamlanmış olması gerektiği belirtildi.
- Tarife kontenjanı kapsamında yapılacak ithalatlarda, Bakanlıkça düzenlenen ve elektronik ortamda (Tek Pencere Sistemi) üzerinden bildirilen ithal lisansının gümrük beyannamesi tescilinde ibraz edilmek zorunda olduğu düzenlendi. Bildirimde yer alan belge numarası ve tarihinin beyannameye yazılması gerektiği belirlendi. Gümrük sisteminde kaydı olmayan başvuru sahiplerinin bildirimden itibaren 5 iş günü içinde kayıt işlemini tamamlayıp bilgi vermediği takdirde başvurusunun geçersiz sayılacağı düzenlendi. İşbu Tebliğ’e konu eşyanın yalnızca lisans süresi içinde ithal edilebileceği ve lisansın devredilemeyeceği düzenlendi.
- Tebliğ hükümlerinin Ticaret Bakanlığı tarafından yürütüleceği düzenlendi.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI HAKKINDA KARARIN UYGULANMASINA İLİŞKİN USUL VE ESASLARI BELİRLENDİ. TEŞVİK BELGESİ BAŞVURU VE DEĞERLENDİRME SÜRECİ, DESTEK KAPSAMI, YATIRIM TÜRLERİ VE ÖZEL ŞARTLARA İLİŞKİN DETAYLI DÜZENLEMELER YÜRÜRLÜĞE GİRDİ.
- Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (No: 2025/1) 21 Haziran 2025 tarihli ve 32933 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ) ile yatırımlarda devlet yardımları hakkında kararın uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar belirlendi.
- Teşvik belgesi, öngörülen amaçlara uygun yatırımlar için düzenlendi ve belge kapsamındaki destek unsurlarından yararlanma imkanı sağlandı. Bu belge, diğer mevzuatlar gereği alınması gereken izin ve ruhsatların temin edilmesi zorunluluğunu ortadan kaldırılmadı.
- Teşvik belgesi için gerçek kişiler, şirketler, kamu kurumları ve benzeri başvuru sahiplerinin, Bakanlık internet sitesi üzerinden elektronik ortamda müracaat etmeleri mümkün kılındı. Kuruluş süreci tamamlanmamış tüzel kişiler adına yapılan başvurular değerlendirmeye alınmadı.
- Teşvik belgesiyle ilgili tüm işlemler için başvuruların E-TUYS sistemi aracılığıyla Bakanlığa yapılması zorunlu tutuldu.
- Teşvik belgesi düzenleme talebinin, yatırımın ekonomik, mali ve teknik açıdan uygun bulunması halinde Genel Müdürlükçe onaylanacağı, eksik veya çelişkili bilgi içeren başvuruların değerlendirmeye alınmayacağı, eksiklikler için 30 günlük tamamlama süresi tanınacağı düzenlendi. Belgelerin yanlış olması halinde teşvik belgesinin iptal edilebileceği gibi sağlanan desteklerin de geri alınabileceği düzenlendi. Ayrıca, Türkiye Yüzyılı Kalkınma Hamlesi kapsamındaki başvuruların, yatırımcı talebiyle diğer teşvik sistemleri çerçevesinde de değerlendirilebileceği ve buna uygun revizyonlar yapılabileceği düzenlendi.
- Müracaat tarihinden önce yapılan harcamalar teşvik kapsamına alınmadı. Ham madde, yedek parça, bazı taşıtlar, kullanılmış makineler ve belirli ekipmanlar teşvik dışında tutuldu. İnşaat malzemeleri listeye dahil edilmedi. Belge kapsamında kur farkı ve faiz giderlerinin sınırlı kısmı harcama sayıldı.
- Güneş ve rüzgar enerjisi yatırımları ile veri merkezi, şarj istasyonu gibi bazı yatırımlar için belirli yerli üretim ve teknik nitelikler şart koşuldu. Bu nitelikler yatırım türüne göre detaylandırıldı.
- Yatırımlar; komple yeni, tevsi, modernizasyon, ürün çeşitlendirme, entegrasyon ve nakil olarak sınıflandırıldı. Aynı ilde olma şartı genel kural olarak getirildi, istisnalar belirtildi.
- Stratejik Hamle Programı çerçevesinde yapılacak başvurular belirli kriterlerle değerlendirildi, uygun projelere Komite kararıyla teşvik belgesi verilmesi öngörüldü. Fizibilite süreci ve puanlama esasları açıklandı.
- Yatırım süresi içinde ithalatına başlanmış fakat tamamlanmamış makinelerin belge kapsamında desteklenmesi sağlandı. Mahrece iade işlemleri gümrük idarelerine bırakıldı.
- Kullanılmış komple tesislerin teşvik kapsamında ithaline izin verildi, belirli şartlar getirildi. Uygun olmayan kullanımlarda sağlanan desteklerin geri alınması öngörüldü.
- Faiz veya kar payı desteğinin usul ve esasları belirlendi, aracı kurumlar üzerinden yürütüleceği düzenlendi. SGK ve vergi borcu olmayan yatırımcılara ödemelerin yapılması öngörüldü.
- Türkiye Yüzyılı Kalkınma Hamlesi kapsamında yapılacak destek ödemelerine ilişkin usuller belirlendi. Yatırım ilerleme raporuna göre belirlenen hak ediş tutarına göre ödeme yapılacağı düzenlendi.
- Sigorta primi işveren hissesi desteği uygulamasına ilişkin esaslar belirlendi. Desteğin sadece yeni veya mevcut istihdama ilave olarak sağlanan istihdam için uygulanacağı hükme bağlandı.
- Sigorta primi işveren hissesi desteğine ilişkin 17. maddedeki hükümlerin sigorta primi desteği için de geçerli olacağı düzenlendi.
- Yatırım yeri tahsisine ilişkin düzenlemeler yapıldı. Gerekli izin ve belgelerin eksiksiz olması halinde ön değerlendirme görüşü ilgili kurumlara iletileceği hükme bağlandı.
- Teşvik belgesi kapsamındaki makine ve teçhizat teminine ilişkin işlemlerin E-TUYS üzerinden yapılacağı düzenlendi. Makine ve teçhizat listelerinde belirlenen miktar aşılmadıkça liste değişikliğine gerek kalmaksızın işlem yapılabileceği belirtildi. Bina-inşaat ve diğer yatırım harcamalarının da sistem üzerinden kaydedileceği hükme bağlandı.
- Teşvik belgesinde kayıtlı değerlerde, gerekli bilgi ve belgeler doğrultusunda her aşamada değişiklik yapılabilmesine imkân tanındı. Sabit yatırım tutarındaki veya diğer bilgilerdeki değişiklikler için revize talebinde bulunulması gerekti.
- Yatırım konusu değişikliği başvuruları Bakanlığa yapılmakta olup, yeni konu ile uyuşmayan makine ve teçhizat için sağlanan destekler geri alınabilmektedir.
- Teşvik belgesi kapsamındaki makine ve teçhizat finansal kiralama yöntemiyle temin edilebildi. Desteklerden yararlanılabilmesi için sözleşme yapılması ve listelerin onaylanması şartı getirildi. Uygunsuz devir veya satışlarda desteklerin geri alınması öngörüldü.
- Modernizasyon yatırımlarında kullanılacak makine ve teçhizatın en az üç yıl firmaya ait olması şartı getirildi. Lisanssız GES yatırımlarında unvan değişikliğiyle devir talepleri kabul edilmedi. Bazı makinelere makine desteği sağlanabileceği belirtildi, devredilen belgelerde desteklerin durdurulması öngörüldü.
- Yangın, doğal afet, grev, savaş, ölüm gibi durumlar mücbir sebep ve fevkalade hâl olarak kabul edildi. Bu durumlarda sürelerin işlemeyeceği, desteklerin ise durdurulup geri alınmayacağı hüküm altına alındı.
- Tamamlama vizesi için üç ay içinde E-TUYS üzerinden başvuru yapılması zorunlu kılındı. Ekspertiz işlemleri Bakanlık personeli veya yetkili kuruluşlarca yürütüldü. Mücbir sebepler durumunda belirli belgeler sunularak vize işlemi tamamlanabildi. Elektrik üretimi yatırımları için ise geçici kabul belgesi yeterli görüldü.
DEĞİŞKEN FAİZ ORANININ 1 AYDAN UZUN VADELİ TÜRK LİRASI MEVDUATLARA UYGULANMASINA ÜMKAN TANINDI.
- Mevduat ve Kredi Faiz Oranları ve Katılma Hesapları Kâr ve Zarara Katılma Oranları Hakkında Tebliğ (Sayı: 2020/3)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sayı: 2025/14), 21 Haziran 2025 tarihli ve 32933 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- 10/2/2020 tarihli ve 31035 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Mevduat ve Kredi Faiz Oranları ve Katılma Hesapları Kar ve Zarara Katılma Oranları Hakkında Tebliğ (Sayı: 2020/3)’in 3. maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “3 ay ve daha” ibaresi “1 aydan” şeklinde değiştirildi. Türk lirası cinsinden 1 aydan uzun vadeli mevduat hesapları için de değişken faiz oranı uygulanabilmesine imkân tanındı. Böylece, değişken faiz uygulamasının kapsamı genişletildi.
ZORUNLU KARŞILIK ORANLARINDA DEĞİŞİKLİKLER YAPILDI.
- Zorunlu Karşılıklar Hakkında Tebliğ (Sayı: 2013/15)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sayı: 2025/15), 20 Haziran 2025 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere 21 Haziran 2025 tarihli ve 32933 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre;
- Zorunlu karşılık oranları Türk lirası yükümlülükler kapsamında 6 aya kadar (6 ay dahil) vadeli ve Merkez Bankası tarafından kur/fiyat koruma desteği sağlanan hesaplara ilişkin zorunlu karşılık oranı, % 33’ten % 40’a yükseltildi.
- Tüketici Fiyat Endeksi, Üretici Fiyat Endeksi ve Türk lirası Gecelik Referans Faiz Oranı (TLREF) endekslerine bağlı olarak değişken faiz oranı uygulanan hesaplar, mevduat/katılım fonu (yurt dışı bankalar mevduatı/katılım fonu hariç) kapsamına dâhil edildi, söz konusu hesaplar için uygulanacak zorunlu karşılık oranı % 10 olarak belirlendi.
- Yabancı para cinsinden mevduat/katılım fonu (yurt dışı bankalar mevduatı/katılım fonu ve kıymetli maden depo hesapları hariç) için ilave zorunlu karşılık oranı ise % 4’ten % 2,5’e düşürüldü.
KRİPTO VARLIK HİZMET SAĞLAYICILARININ MÜŞTERİ TANIMA VE İŞLEM GÜVENLİĞİ TEDBİRLERİ SIKILAŞTIRILDI. KRİPTO VARLIK TRANSFERLERİNDE BEKLEME SÜRELERİ, İŞLEM LİMİTLERİ VE İŞLEM AÇIKLAMASI ZORUNLULUĞU GİBİ DÜZENLEMELER GETİRİLDİ, BAZI ÖZEL DURUMLARDA YÖNETİM KURULU ONAYIYLA MUAFİYET TANINDI.
- Mali Suçları Araştırma Kurulu Genel Tebliği (Sıra No: 29) 28 Haziran 2025 tarihli ve 32940 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- Mali Suçları Araştırma Kurulu Genel Tebliği Sıra No: 29 (Tebliğ) yayımlandı. Tebliğ ile, 5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun’un uygulanmasına yönelik olarak, müşterinin tanınmasına ilişkin tedbirler kapsamında kripto varlık hizmet sağlayıcılar tarafından alınması gereken bazı sıkılaştırılmış tedbirlere ilişkin usul ve esaslar düzenlendi.
- Kripto varlık hizmet sağlayıcılarının, müşterileriyle iş ilişkisi tesisinde ve kimlik tespiti gerektiren diğer işlemlerinde, asgari olarak 26999 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine İlişkin Yükümlülüklere Uyum Programı Hakkında Yönetmeliği’nde (Uyum Yönetmeliği) yer alan tedbirlerin uygulanacağı düzenlendi.
- Kripto varlık hizmet sağlayıcılarının, risk yönetim politikaları kapsamında tutar ve işlem sayısına yönelik sınır belirlemeye ilişkin uygun tedbirleri almaları gerektiği düzenlendi.
- Platformların, 10.12.2007 tarihli ve 2007/13012 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmeliği (Tedbirler Yönetmeliği) kapsamında aracılık ettikleri kripto varlık çekim işlemlerinde, başka platformlara yapılan transferler dahil, kripto varlık transferini, transfer edilecek kripto varlığın alım, takas veya yatırma işleminden itibaren en az 48 saat sonra gerçekleştirmeleri; ilk kripto varlık çekim işlemleri bakımından ise bu sürenin en az 72 saat olarak uygulanacağı belirtildi.
- Platformlar tarafından aracılık edilen ve bir veya birden fazla resmi para birimi de dahil olmak üzere, başka bir değere, hakka veya bunların birleşimine referansla istikrarlı bir değeri korumayı amaçlayan kripto varlıkların çekim işlemlerinde, başka platformlara yapılan transfer işlemleri dahil, günlük 3.000,00 ABD Doları ve aylık 50.000,00 ABD Doları karşılığı tutarında limit uygulanacağı; ancak Tedbirler Yönetmeliği’nin belirli maddelerinin uygulanması hâlinde bu limitlerin iki katına çıkarılabileceği belirtildi.
- Platformlar tarafından, tüm kripto varlık transfer işlemlerinde, işlemin mahiyetine ilişkin olarak müşteriden en az 20 karakter uzunluğunda bir işlem açıklaması temin edilmesi gerektiği düzenlendi.
- Platformların, müşterilerini tanımaya yönelik gerekli tüm tedbirleri alması ve varlıkların kaynağına ilişkin belgeleri periyodik olarak temin etmesi gerektiği düzenlendi.
- Likidite sağlayıcılığı, piyasa yapıcılığı veya piyasalar arası arbitraj amacı taşıyan kripto varlık transferlerinde, her bir müşteri için ayrı ayrı yönetim kurulu onayı alınmak ve müşterinin belirtilen tedbirlerden kaçınması engellenmek koşuluyla, bu tedbirlerin uygulanmayabileceği belirtildi.
- Bu muafiyetin geçerli olması durumunda dahi, platformların söz konusu müşterileri sürekli olarak izleme ve kontrol etme yükümlülüğü bulunduğu, işlemlerin belirtilen nitelikleri taşımadığının anlaşılması halinde ise ilgili tedbirlerin derhal uygulanması gerektiği düzenlendi.
- Saklama kuruluşlarının, platform müşterileri adına gerçekleştirecekleri transferlerin de bu kısıtlamalara tabi olduğu belirtildi.
- Buna karşılık, platformlar ile saklama kuruluşları arasında sermaye piyasası mevzuatına dayanan transferler bakımından, bu tedbirlerin uygulanmayacağı düzenlendi.
- Tebliğ hükümleri Hazine ve Maliye Bakanı tarafından yürütülecektir.
ÇİN MENŞELİ RÜZGÂR TÜRBİNİ KANADI ÜRÜNÜNE YÖNELİK DAMPİNG SORUŞTURMASI BAŞLATILDI. YAPILAN İNCELEMEDE, SÖZ KONUSU ÜRÜNÜN İTHALAT FİYATLARININ YERLİ ÜRETİMİ OLUMSUZ ETKİLEDİĞİ VE YERLİ ÜRETİMDE EKONOMİK ZARAR OLUŞTURDUĞU TESPİT EDİLDİ.
- İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (No: 2025/14) 28 Haziran 2025 tarihli ve 32940 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre;
- İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ No: 2025/14 (Tebliğ) yayımlandı.
- İşbu Tebliğ ile, yerli üretici TPI Kompozit Kanat 2 Üretim San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından yapılan başvuruya istinaden, Çin Halk Cumhuriyeti menşeli ve 8503.00.98.90.19 GTİP ile 84.12 ve 85.02 gümrük tarife pozisyonları altında sınıflandırılan “rüzgâr türbini kanadı” ürününe yönelik bir damping soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesi hususu düzenlendi.
- Soruşturma konusu ürün, 8503.00.98.90.19 GTİP ile 84.12 ve 85.02 gümrük tarife pozisyonları altında sınıflandırılan “rüzgar türbini kanadı” olarak belirlendi. Ek olarak, ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonu ve/veya eşya tanımında yapılacak değişikliklerin, işbu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmeyeceği belirtildi.
- Normal değerin tespiti için Çin Halk Cumhuriyeti’nde (ÇHC) geçerli iç piyasa fiyatlarına ulaşılamadığı, bu nedenle oluşturulmuş normal değer kullanıldığı belirtildi. Bu kapsamda, başvuru konusu ürün için normal değerin, Türkiye’de benzer malın birim imalat maliyeti ile satış, genel ve idari giderler, finansman gideri ve makul bir karın eklenmesiyle oluşturulacağı ve söz konusu değerin fabrika çıkış aşamasında olduğunun kabul edildiği düzenlendi.
- İhraç fiyatının tespitinde, 01.10.2023 – 30.09.2024 inceleme dönemi için Bakanlık istatistik veri tabanında yer alan ithalat beyannameleri bazındaki veriler kullanılarak, başvuru konusu ürünün ÇHC’den ithalatında oluşan CIF ağırlıklı ortalama ihraç fiyatının dikkate alınacağı belirtildi. Bu ihraç fiyatından, Bakanlık istatistik veri tabanından elde edilen harici navlun ve sigorta bedellerinin düşüleceği ve anılan değerin fabrika çıkış aşamasında kabul edileceği belirtildi.
- Zarar iddiasının 01.01.2021-30.09.2024 dönemi için incelendiği belirtildi.
- ÇHC menşeli başvuru konusu ürün ithalatının 01.01.2021-30.09.2024 döneminde mutlak ve nispi olarak artış gösterdiği belirtildi. Ayrıca, ÇHC menşeli ithalatın birim fiyatının, 01.01.2022 – 30.09.2024 döneminde yerli üretim dalının yurt içi birim satış fiyatını kırdığı ve aynı dönemde baskı etkisi oluşturduğu ifade edildi.
- Yerli üretim dalı tarafından zarara ilişkin sunulan bilgi, belge ve deliller ışığında yapılan değerlendirmede, yerli üretim dalının üretim, yurt içi satış miktarı, yurt içi satışlardan birim mutlak kârlılık, stok miktarı, stok çevrim hızı, istihdam ve kapasite kullanım oranı gibi temel ekonomik göstergelerinde 01.01.2021-30.09.2024 döneminde bozulmalar yaşandığı tespit edildiği belirtildi.
- Başvuru aşamasında sunulan deliller ile Bakanlık istatistik veri tabanında yer alan ithalata ilişkin veriler esas alınarak yapılan tespitler doğrultusunda, dampingli olduğu iddia edilen ÇHC menşeli ithalatın yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde maddi zarara yol açtığı değerlendirildiği belirtildi.
- Yapılan inceleme sonucunda, damping soruşturması açılması için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu kararıyla ÇHC menşeli başvuru konusu ürüne yönelik olarak 23861 sayılı Resm Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği (Yönetmelik) kapsamında damping soruşturması açılmasına karar verildiği belirtildi.
- Soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı üreticisi, ithalatçısı, bunlardan oluşan meslek kuruluşlarının üye çoğunluğu, ihracatçı ülke hükümeti ile benzer malın Türkiye’deki üreticisi ve bu üreticilerden oluşan meslek kuruluşlarının üye çoğunluğunun ilgili taraflar olarak kabul edildiği belirtildi.
- Soruşturmanın, Ticaret Bakanlığına bağlı İthalat Genel Müdürlüğü’nün Damping ve Sübvansiyon Dairesi tarafından yürütüleceği belirtildi.
- Bildirimin gönderildiği tüm ilgili taraflar için soru formunu cevaplama süresinin, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dahil olmak üzere 37 gün olduğu belirtildi.
- İlgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması, bu belgelere erişimi reddetmesi, soruşturmayı engellediğinin anlaşılması ya da yanlış ve yanıltıcı bilgi vermesi durumunda, söz konusu tarafın iş birliğine gelmemiş sayılacağı belirtildi. Bu hallerde, soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemelerin, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılabileceği belirtildi.
- Tebliğ hükümleri Ticaret Bakanı tarafından yürütülecektir.
VERGİ MEVZUATI VE KAMU ALACAKLARINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
- Bulunmamaktadır.
Saygılarımızla,







